Jeg har fått helt dilla på kikerter for tiden.
Viste du at kikerter er svært så næringsrike ?De inneholder mengder med folat, magnesium, kopper, mangan og jern. Det er også sånn at store deler av erten inneholder vannløselig fiber som vil virke probiotisk i tarmen vår. Dessuten er kikerter svært så proteinrike og har lav glykemisk indeks. Altså, spiser du noen kikerter som en del av et fettrikt måltid ville ikke bukspyttkjertelen din reagere og null insulin vil produseres. Topp ikke sant? Også må man jo ikke glemme hvor fantastisk godt det er! Jeg liker å steke noen kikerter sammen med kjøttet og grønnsakene til middag. Den lille mengden karbohydrater de utgjør er av den gode typen som kun fyller opp glykogenlagerne i musklaturen min. Perfekt etter trening! Dessuten er hummus helt magisk, OG for ikke å snakke om kikertpannekaker! Hvorfor i alle dager har jeg ikke blitt introdusert for dette før?

Jeg har kjøpt inn en stor 2kg pose med kikertmel hos Pakistaneren nede i gata for en 20 kroning. Melet er kun malte kikerter og har derfor nøyaktig samme positive effekt som kikertene. En søt venninne introduserte meg for kikertpannekaker for en måneds tid siden, og siden har jeg prøvd pannekakene i ulike anledninger. Fredag hadde jeg og min kjære tacokveld, og kikertpannekakene ble laget og brukt som tacolefse. MAKAN! Min kjære hadde aldri smakt tacolefse før (på grunn av cøliaki), så skal si deg gutten ble blid når han endelig fikk spise taco i lefse han også. Kikertpannekakene får nemlig den helt nydelige tacolefse konsistensen og smaker desto bedre! Tenk å spise taco i lefse uten gluten, blodsukkerstigning eller en haug med konservering da dere?

Kikertpannekaker lages enkelt slik:
1 del kikertmel
1 del vann
litt olje
krydder etter ønske
Til 8 pannekaker brukte jeg 4 dl vann og 4 dl kikertmel. Mikset sammen, tilsatte litt chilli og cummin siden det skulle brukes til taco, og satt røren et par timers tid i kjøleskapet. Røren bør nemlig få “satt seg”, så den bør få stå minimum to timer i kjøleskap før de stekes for å få den nydelige konsistensen. Det er også verdt å vite at disse pannekakene trenger litt lenger steketid enn vanlige pannekaker, så hver tålmodig!
Jeg spiste én overfylt lefse og ble stappmett. Pannekakene har et høyt fiberinnhold så de metter godt! Sammen med kjøttdeig krydret med hjemmelaget tacokrydder, grønnsaker, revet Jalsberg og hjemmelaget guacamole kunne ikke tacokvelden blitt bedre!
TIPS!
1. Stek pannekakene i godt med smør og husk å la røren stå en god stund i kjøleskapet før du steker. Minumum 2 timer! Minimum! Jeg lager gjerne opp en stor røre å har den stående i kjøleskapet. Den holder seg iallefall en uke. Veldig greit å bare steke seg en pannekake til frokost eller lunsj.
2. Har du ikke tid til å vente på at røren får satt seg steker du de bare med en gang. Funker fint det også. Når jeg er en sulten ulv venter jeg aldri, og de blir jaggu gode da også!
3. SUPERVIKTIG! Kjøp kikertmel i innvandrerforretninger eller i iHerb. Helsekostmelet har jeg fått veldig mye tilbakemeldinger på at IKKE fungerer. Disse pannekakene går det nemlig ikke ann å misslykkes med!