Hei sveis i torsdagen! Jeg er back on track på klinikken etter litt ferie og har fått fjonget opp kontoret mitt med fine produkter i dag (se instagram eller facebook for bilde). Jeg som er en smule opptatt av pene ting må si jeg er rimelig fornøyd med at de beste superproduktene rent kvalitetsmessig også er de peneste. Ingen sak å la så pene bokser pryde hyllene på kontoret. Jeg har altså startet å selge litt supermat i form av hvetegress og spirulina,  og kokossukker (favorittsøtningen), i tillegg er kjøleskapet fyllt opp av omega 3 olje og probiotika. Faktsik har jeg 10% på alt nå i januar (til både nye og tidligere klienter), så titt gjerne innom!

Dagens innlegg tenkte jeg å dedikere til alle dere som synes det er vanskelig å spise sprudlende sunt igjennom hele dagen. Mange gir meg tilbakemeldinger på at enten lunsjen, middagen eller kveldskosen er en utfordring. Mange spør også om hvor ofte man bør spise og hvor mye man bør spise. De to resterende punktene er veldig individuelle og derfor helt forskjellig hva jeg anbefaler. Alt kommer ann på målsettning, aktivitetsnivå, vaner og egen erfaring. Generelt sett anbefaler jeg tre hovedmåltider og 1-2 mellommåltider. Hovedmåltidene skal såklart være de dominante og bør bestå av fargeglade grønnsaker, gode proteinkilder (kjøtt, kylling, egg), gode fettsyrer (avokado, fisk, olivenolje, nøtter, egg, kokosfett), fiber og litt karbohydrater som ikke får blodsukkeret til å skytes til himmels. Eksempel på en sprudlende sunn dagsmeny:
IMG_0403Frokost: Omelett med spinat, løk, og tomat toppet med parmasan og dette megagode krydderet. En halv avokado på siden og en god kopp grønn te. Den grønne shoten på siden kaster jeg i meg 10minutter før jeg spiser. Dette måltidet tilfører en masse lettopptakelig protein fra eggene, gode fettsyrer fra avokadoen, massevis av jern og magnesium fra spinaten og deilige c-vitaminer fra tommatene. Smakfull og mettende frokost.IMG_2866Lunsj: Bokhveteknekkis med makrell i tomat, litt majones, persilleblader, agurk og paprika. Samt et stort glass grønn glede (favorittjuice). Et måltid som egner seg like godt hjemme som på farten. Jeg har alltid en stor boks knekkis i vesker, og alltid en boks makrell i tomat. Da er jeg berget om jeg skulle glemme lunsjen, eller rett og slett ikke ha tid til noen lunsjmekking på morningen. Dette er et fullverdig, næringsrikt måltid med fargeglade grønnsaker, frukt, fiber, proteiner og gode omega 3 fettsyrer.IMG_0849Mellommåltid/snaks: Jeg har en tendens for å få et lite søtbehov og kaffebehov noen timer etter lunsj. Her i huset er somregel også middagen sen, siden vi liker aller best å kokkelere og spise når lille bolle har lagt seg. Da er et mellommåltid perfekt. Ofte trener jeg også på denne tiden og da er det ekstra snask og spise dette før eller etter trening. Kaffe latté med mandelmelk, sjokkiskuler og lyse godiskuler. Godiskuler er proppet med energi og næring. Her får du dekket søtbehovet, speedet energien og i tillegg tilført kroppen en haug av godsaker den blir glad av. Pssst! Det holder med 1-2 kuler altså! Hihi IMG_2886 Middag: Urtemarinert laks i terninger, blomkålstappe, blomkål og raspet gulrot med litt sitronsaft. Mange fargeglade grønnsaker, spesielt glad blir kroppen av grønne grønnsaker, og brokkolien er intet unntak. Omega 3 fettsyrer igjen, samt lettopptakelige proteiner fra fisken. Herremåltid på 1-2-3!
Håper dere ble klokere og fikk innspill og inspirasjon til en sprudlende sunn dagsmeny! Imorgen skal lille bolle ha første ordentlige hele dag hos dagmamma, det blir rart og fint på samme tid! Hei sålenge!