Hei sveis! Jeg har alltid vært et sommerbarn, og har av alle årstidene likt sommeren best. Riktignok når den viser seg fra sin beste side. Siden sommeren har vært så eksemplarisk, og sommerferien i år like så, kjenner jeg at høsten er mer enn velkommen. Etter å ha tilbrakt det meste av tiden ute, er det fint å trekke inn litt. Jeg kjenner det er fint å krype opp i sofaen på kveldene, nyte middagene innendørs og ikke minst: grøtfest hver morgen.
2014-08-20 07.49.28-2Grøtfrokost hører for meg mørketiden til, selvom jeg i sommer har klinket til med en skikkelig frokostgrøt da også. Varm frokost smaker ekstra godt når det er guffent og kaldt ute. Det gir dessuten en god start på dagen siden det metter godt, gir langsom blodsukkerstigning og da energi som varer lenge i kroppen. Faktisk har også mage-tarmforskere funnet ut at grøten har en fantastisk effekt på tarmen, trolig på grunn av konsistensen som på et vis smører tarmen. Jeg liker å variere grøtmorningene mine, og anbefaler dere å prøve ut alle frokostgrøtoppskriftene som ligger ute på bloggen. “Den flade maves grød” er lun og god. Den får meg til å tenke på København og det kan man ikke gjøre annet enn å smile av. Hirse&havregrøten er minstemann i husets favoritt, og i grunn min favoritt også. Den er søt og god i seg selv, og når den pimpes på riktig måte er denne til å dåne av. Bokhvetegrøten er annerledes og har en nøtteaktig smak. Den smaker himmelsk og er min andre favoritt. Den må jeg ha med jevne mellomrom, og savner den fort om det er lenge siden. Varianten på linken over med plomme og kanel er høstfavoritten og passer PERFEKT til tiden vi er inne i nå. Jeg spiser også ren havregrøt fra tid til annen, men synes fort det kan bli litt kjedelig med mindre jeg pimper den til nye høyder.
grøtfestGrøt må pimpes synes jeg. Når klienter forteller om morgenritualet som består av havregrøt kokt på vann med kanel får jeg nesten grøssninger. Ikke fordi det er et dårlig måltid, men bare fordi det i mine øyne er fryktelig kjedelig og smaksløst. Dessuten blir det ikke noe særlig fettsyrer i måltidet, noe som kan resultere i at enkelte byggesteiner forsvinner fra måltidet OG at man blir fortere sulten igjen. Det som er bra er at de ikke behøver søtt, noe søtmumsen i meg misunner siden jeg MÅ ha noe søtt på grøten. Jeg har skrevet om hvordan jeg pimper grøten min flere ganger, men får likevel mye spørsmål rundt dette. For meg er noen ting fast rituale, og andre ting frytelig variabelt. Jeg bruker ALLTID å røre inn 1 ss kaldpresset kokosolje i grøten når den er ferdig kokt. Da får den en mild og god kokossmak i tillegg til at den blir mer næringsrik siden alle de gode fettsyrene inkluderes i måltidet. Jeg pleier også å røre inn 1 ss chiafrø for gode omega 3 fettsyrer. Skal jeg trene etterpå bruker jeg å røre inn 1 ss rent hempproteinpulver også. Toppingen varierer mye. Lille luring DIGGER goji, så det har vi stort sett alltid på toppen. Har jeg kokt grøten sammen med f.eks plommer er grøten naturlig søt og da dropper jeg formye topping på. Har jeg derimot en enkel grøt med kokosolje og chiafrø i bunn toper jeg med fargeglade bær og fruktbiter (mango eller kiwi er favoritten). Et “smørøye” av nøttesmør er det beste av det beste. Spesielt når nøttesmøret er av det hjemmelagde slaget. I går laget jeg en stooor posjon nøttesmør og i natt har jeg bare drømt om grøt med nøttesmør på. Det er seriøst det beste nøttesmøret på kloden! NAM! Har jeg ikke nøttesmør på bruker jeg å hakke noen nøtter. Alt dette blir en knakende god, mettende og utrolig næringsrik dose grøtfest! Til å bli glad av!