QUINOAPIZZA

Publisert April 21, 2015 // MIDDAG, PIZZA, Uncategorized // 14 Kommentarer

Her i huset er vi visst på pizzakjøret om dagen. Det er så enkelt og godt! Perfekt helgemat (og hverdagsmat!). Fredag testet vi en ny vri med quinoabunn. Åh, Milde Moses så godt! Jeg er skikkelig fan av quinoa og bruker det i salater, som riserstatter til gryteretter ol, i bakst og nå også i pizzabunnen. Quinoa er superfrøet du bør ta med deg på en øde øy om du fikk velge én eneste matvare. Det lille frøet som forøvrig regnes som Inkaindianerenes hellige frø er proppet med gode proteiner, faktisk mer proteiner i en biff. – og disse proteinene er fullverdige i den forstand at de inneholder alle essensielle aminosyrene kroppen trenger for å bygge seg stor og sterk. Det lille frøet som vokser i hopetall i Andesfjellene og spesielt mye i Peru inneholder også en haug gode fettsyrer og er en liten jernbombe. Jernet i quinoaen tas lett opp i kroppen vår og er en gullgruve for de med jernmangel. Så hør hør til alle dere gravide med lav blodprosent og lite jern i kroppen! Babyer trenger også å få tilført gode kilder til jern i kostholdet, derfor anbefaler jeg varmt quinoa i middasretter og grøten til de små. Quinoa er superfrø ut av dimensjoner! Jeg leste nylig at FAO, FN´s organisasjon for mat og landbruk hyllet i fjor det lille frøet og døpte 2013 til det “Internasjonale quinoaåret”. FAO ser på superfrøet som en redning for matvarekrisen i verden pga næringsverdien. Jeg leste også at NASA har vært interessert i superfrøet i mange-mange år fordi dette nettopp var den beste næringen astronautene kunne få ute i rommet. Tenk det da!

Har du ikke testet quinoa ennå så er det altså virkelig på tide. Jeg hamstrer alltid økologsik quinoa i Sverige pga prisforskjellen er så stor, men du finner det også på helsekost og Meny fra blant annet Helios. Skal du bruke superfrøet i grøt/bakst/salat eller i gryterett må de skylles godt og kokes i 10-15 minutter, så er de fiks ferdig og klar til bruk. I pizzaen jeg laget forleden la jeg kun superfrøet i vann i ca. 10 timer (gjerne natten over), og blendet frøene med litt bakepulver og olivenolje til en fin deig. Enklere blir det ikke altså!
2015-04-17 21.24.47-1Til 4 små posjonspizzaer (mektige!) trenger du:

4 dl quinoa (gjerne hvit quinia, det finnes nemlig både hvit og rød)
0,5 dl vann
2 ss olivenolje
2 ts bakepulver
litt salt

Skyll quinoaen og legg den i bløt natten over, eller evt på morningen om du vil ha pizza til kveldskosen. Skyll frøene igjen og la de renne av seg. Blend frøene sammen med resten av ingrediensene og smør deigen utover en bakepapirkledd stekeplate. Forstek pizzabunnene på 200grader i ca. 5 minutter før du tar på ønsket fyll. Jeg toppet våre pizzaer med tomatsaus laget av hakkede tomater, tomatpuré og litt oregano, samt ost (gjerne mozarella), spekeskinke, paprika og løk. Stek pizzaene videre til de blir fine og qyllende (ca. 12-15minutter). Topp den ferdige quinoapizzaen med ruccola og evt hvitløksrømme (økorømme + hvitløk = sant). Fantastisk godt! Pizzaen blir sprø, og veldig mektig. Skal helt klart lages mange ganger fremover!

Kanskje dette blir helgekosen denne uken? Jeg tar med meg fine mannen til Trondheim for helgen, så vår helgekos vil bestå av kurs, flotte kursdeltakere, fantastisk hotellfrokost (min favoritt), Trondheimsigtseeing og restaurantbesøk. Gruer meg bare bittelitt til kjøreturen opp siden bekkenet ikke er min beste venn fortiden!

Fin tirsdag til dere!
Pssst! Beklager dårlig mobilbilder om dagen. Jeg har det bittelitt FOR hektisk! 

14 kommentarer to “QUINOAPIZZA”

  1. Jeg har aldri prøvd quinoa før, men det høres ut som det er på høy tid at jeg gir det en sjanse! 😀
    Velkommen til Trondheim i helgen! I dag viser byen seg fra sin beste side med strålende sol, får håpe det varer 😉