Hallo i luken!
En kjapp favorittlunsj her i huset er speltlomper. Jeg har lenge holdt meg helt uten gluten, men nå som mage, tarm og kropp har det så fint priser jeg meg lykkelig over å kunne bruke bittelitt mel igjen. Speltlomper er en vinner og et fantastisk alternativ til lunsj/kveldsmat. De er fine å rulle med pålegg eller fylle med middagsrester. Jeg har blitt helt dillet på lompelunsj da jeg ofte er på farten og trenger ty til et kjapt lunsjalternativ. Dessuten er jeg faktisk litt lei kikertpannekaka (det trodde jeg aldri jeg kom til å si!). Mange spør meg om kaloriberegning, og som dere vet er jeg ikke spesielt tilhenger av kaloritelling. Vi bruker kaloriberegning i veiledning i form av utarbeidelse av individuelle dagsmenyer osv til klientene våre, men kaloritelling er jeg ikke begeistret for. Likevel er det et “hett” tema og noe jeg får mye spørsmål om. En kikertpannekake inneholder mye protein og metter godt, den inneholder derimot i underkant av 100kcal pr pannekake. En speltlompe derimot inneholder 60kcal pr lompe. Skal man altså ned i vekt anbefaler jeg bruke speltlompe som base og proppe den med mye fargerikt fyll. Da vil fyllet være med på å gi kroppen god metthetsfølelse og kaloriregnskapet vil slettes ikke bli så galt. Så for deg som ønsker gå ned noen kilo kan speltlompe være en fin erstatting for brød, knekkebrød og den slags en gang i blant. To lomper proppet med fyll metter godt og gir kroppen det den trenger!

Dette er min store lunsjfavoritt om dagen. Gjort i en fei og smaker fantastisk!
LompelunsjJeg velger økogrønnsaker så godt det lar seg gjøre. Det er synd prisen er avskrekkende og råvareutvalget ikke er til å hoppe i taket av, men velg økologisk der du har mulighet. Et godt tips er Coop sitt utvalg av økologisk. På Coop extra har de hver torsdag – lørdag 30% på frukt og grønt – også økologisk! Fyll opp grønnsaksskuffen der før helgen! Aioli lager jeg enkelt selv ved å bruke en majones basert på rapsolje iblandet litt hvitløk (hvitløkspulver om du skal ha en superkjapp versjon) og gurkemeie. Superkrydderet man bør lure inn der det lures inn kan!

Grunnen for at jeg benytter og anbefaler speltlomper er for å unngå hvetemel så godt det lar seg gjøre. Jeg tror ingen kropper har godt av dagens hvete, så aller helst kunne jeg ønske speltlompene var helt hvetefri. De er bakt ut i hvetemel, så de er likevel ikke så aller verst (bare himla kjipt for alle de som ikke tåler hvete!). Lomper kan forøvrig enkelt lage selv også. Jeg skal dele oppskrift straks. Jeg lever jo sammen med en cøliakiker, så glutenfri lomper må kokkeleres!
Vi har stort sett alltid kyllingbiter i fryseren da jeg stadig helsteker en stangekylling, bener den ut, river kjøttet i passe biter og fryser ned i posjonsposer. Ypperlig lunsj! Anbefales!

Et annet godt alternativ til fyll er avokado og kokt egg. NAM!
Nå våkner tidenes blidfis fra sin skjønnhetssøvn! Ha en nydelig tirsdag!