QUINOAGRØT – FEST I MUNN

Publisert May 23, 2016 // BABYMAT, FROKOST, GRØT // 9 Kommentarer

Hei i mandagen! For de av dere som følger meg på Snapchat (linhan88) har dere fått med dere min nye dille, nemlig quinoagrøt. Hallois så godt! Quinoa er et glutenfritt lite frø som minner om ris. Smaken er mild og passer derfor ypperlig i både salater, til gryteretter, i bakst og ikke minst i grøt. Sammenlignes quinoa med ris er veiene mellom de enorme. Quinoa inneholder mye mer protein, faktisk er aminosyresammensetningen så god at det kan sammenlignes med animalske produkter. Dessuten tas quinoaen lett opp i tarmen, er rik på en rekke mineraler, og B-vitaminer. Supermat med andre ord! Det finnes både hvit, rød og svart quinoa. Den hvite er letterst å få fatt i og egner seg best til grøt. Det er også store forskjeller på quinoaen etter hvor den er dyrket og hva slags dyrkningsforhold den har hatt. Du bør med fordel kjøpe økologisk, og til grøt anbefaler jeg denne fra Sana Bona. Den er dyrket i Finland og kalles for arktisk quinoa. Dyrket på hjemlige trakter altså. Denne quinoavarianten er mye mer “grøtete” enn andre varianter og er PERFEKT til grøt. Den er kleberlig, lettkokt, og smaker aldeles nydelig. SanaBona quinoaen får du i alle Coop Mega butikker, på helsekost eller på nett. Siden quinoaen er lettfordøyelig og ikke minst så næringsrik egner den seg ypperlig til de aller minste også. Mine to små troll er helt hektet! Jeg koker den på havremelk for å få den litt kremet og moser litt banan oppi til minstemann, og topper den med en masse godsaker til eldstemann.

2011-02-02 14.14.00

QUINOAGRØT

Du trenger:

  • 2,5 dl SanaBona quinoa
  • 2 dl vann
  • 3 + 1 dl havemelk
  • 1/2 ts vaniljepulver
    ————–
  • Kokosfett
  • gojibær
  • nøttesmør
  • kanel
  • kokossukker
  • friske bær

Regelen for koking av quinoa er dobbel mengde væske som frø/gryn. Den bør også skylles i et finmasket dørslag før koking. Til meg og gutta pleier jeg koke mellom 2-2,5dl quinoa. Koketiden er ca8-10minutter. Når væsken begynner å bli borte tilsettes ca 1 dl havremelk (bruk hvilken melk du vil) og 1/2 ts vaniljefrø. Kok den på svak varme til all væske har forsvunnet. Så til pimpingen: For å få en ekstra næringrik grøt og måltid bør det være en fettkilde til stede. Kokosfett er ypperlig fettkilde da den ikke bare gir god smak på grøten, men fettsyrene er stabile og støtter en hel del prosesser i kroppen. Jeg rører ut 2 ss i posjonen over. Chiafrø kan også røres inn om du vil ha grøten enda mer rik på kalsium. Til babyer er det fint å røre inn litt aprikos eller sviskemos, eller bare mose litt banan oppi. Til de større barna og de voksne er det bare å gå bananas med toppingen. Jeg (og Ellis) elsker en god klatt nøttesmør på, jeg bruker også kanel, gojibær, friske bær,  og bittelitt kokossukker. Har jeg kokos og hakkede nøtter er det også knallgodt på. Dette blir en næringsrik grøt som metter godt og tilfører en masse næring kroppen blir glad av. Anbefales!

På lørdag var jeg ute på vift med den fineste gjengen av kollegaer du kan tenke deg. Helsehuset Greåker løp Glommsløpet, et 1,6mils løp langs Glomma fra Sarpsborg til Fredrikstad. Jeg sto på målstreken og heiet stafettlaget i mål og på kvelden ble det fest og god stemning med hele gjengen. Jeg skal leve på den festen en stund merker jeg! Nå er jeg megaklar for å ta fatt på en ny uke. I kveld skal “Spis deg slank og Glad gjengen” få lære mer om diverse kosttilskudd samt få en haug med produktanbefalinger og handletips. Det er to uker siden jeg har sett de nå og gleder meg til å se resultatene. De er så flinke!! Og du, siste “Mat for Glade mager” kurset før sommerferien går av stabelen 8.juni og det er noen få ledige plasser igjen bare! Sjekk her for mer info.

Ha en nydelig uke!

9 kommentarer to “QUINOAGRØT – FEST I MUNN”

  1. Tilfeldig! Jeg la ut en oppskrift på quinoagrøt i går. Utrolig godt og mettende. Ha en fin dag.

    Paula
    May 23, 2016
    • Der kan du se! Så fin blogg du har! Jeg er så dårlig på å lese andres blogger, det må jeg bli flinkere til! 🙂

      Linn
      May 24, 2016
  2. Tusen takk for oppskrift! Dette var supert!

    Merete
    May 23, 2016
  3. Fins det forresten et barnemat-hefte?

    Merete
    May 23, 2016
    • Vi har heftet med oppskrifter vi lager på Matkurset for de små kokkene. Har du ikke mulighet til å delta kan vi sende deg heftet. Send meg en mail så fikser vi det 🙂 (linn@sprudlendesunn.no)

      Linn
      May 24, 2016
  4. Kan man gi denne grøten til en på 7 mnd?

    Anonym
    May 24, 2016
    • Det kan du så absolutt! Fin fra 4-5mnd alder 😉

      Linn
      May 26, 2016
  5. Er dette noe å anbefale til de med IBS? 🙂 Savner havregrøt!

    Julie
    May 25, 2016
    • Yes! Veldig fin for de med IBS da den er lav på fodmap`s! 😉

      Linn
      May 26, 2016

Legg igjen en kommentar



Takk for at du titter innom bloggen min! Jeg heter Linn og er en sprudlende ernæringsrådgiver med bachelor i Samfunnsernæring. Jeg er eier av Sprudlende Sunn, mamma til to små luringer, og matelsker med lidenskap for naturlig og fargeglad mat! Jeg er heldig ambassadør for soma.no , naturkilden.net og familiebutikken.no. Kontakt/samarbeid: linn@sprudlendesunn.no

BLOGGARKIV