Hei sveis!
Det er ikke noe som gir meg en bedre start enn å kikke inn i skapet og finne en lykkelig surdeig. Jeg tuller ikke altså. En lykkelig surdeig gir fin bakst og glade mager, sant kan man ikke gjøre annet enn å smile av! En surdeigsstarter må stelles med som et husdyr. Gir du den mye kjærlighet gir den deg kjærlighet tilbake. Helt sant! Man blir litt tullete av denne levende maten. På LEVENDE MAT kurs snakker vi varmt om denne levende maten og hvorfor den er så bra for helsen vår. Både jeg og Randi kan skrive en lang liste over positive effekter vi har merket på kroppene våre. Så det er ikke så rart vi er over gjennomsnittet engasjert! Det fine er at vi klarer å smitte entusiasmen og interessen vår på kursdeltakerene.  Vi har en egen gruppe på facebook “Sprudlende Sunn medlem”, som er som navnet tilsier er lukket gruppe for våre klienter og kursdeltakere. Inne på gruppen bugner det av glade surdeigsstartere og annen fermentert mat rundtomkring hos tidligere kursdeltakere, og alle er like lykkelig som meg når de ser surdeigen har det bra!
dsc_0291Førstkommende mandag skal vi ha nytt LEVENDE MAT kurs, og i den forbindelse steller jeg litt ekstra med surdeigsstarteren min. Jeg mater den opp så det er nok til at alle får med seg en lykkelig starter hjem, i tillegg til at det skal bakes brød og annet digg til kursdeltakerne. Kombucha i ulike varianter skal også deles ut, så nå bobler det på kjøkkenbenken vår. Randi er kombuchadronning blitt og lager de deiligste variantene.

VET DU EGENTLIG HVA SURDEIG ER GODT FOR?

Korn inneholder en hel haug viktige mineraler kroppen vår blir glad av. Det er spesielt rikt på jern og regnes som en av hovedkildene til jern i det norske kostholdet. Det inneholder også en hel del kalsium, magnesium og sink. Dessverre for oss er det ikke bare å mumse kornet i vei rett fra åkeren. Alle disse verdifulle mineralene kornet inneholder er nemlig koblet til en syre som gjør de nærmest umulig for kroppen å utnytte som næring. Fytinsyren som den så fint heter kan også kalles for et antinæringsstoff og må nøytraliseres for å gjøre næringsstoffene tilgjengelige for kroppen. Den beste måten og nøytralisere fytinsyren på er ved hjelp av melkesyregjæring, altså surdeig.4I dag spiser vi brød som har hevet i en fei og som kjennes like ferskt selv etter en uke på benken. Brødene våre er pumpet fulle av ekstra gluten og gjær, er hurtighevet og er behandlet på en måte som ikke akkurat øker næringsverdien.  Surdeigsbakst er en eldgammel tradisjon våre forfedre brukte. Et surdeigsbrød bakt på tradisjonell vis inneholder rikelig med næring, er lettfordøyelig og smaker himmelsk. Surdeigsbakst kan for mange virke skremmende komplisert, men er igrunn ganske så enkelt. Det krever noe mer planlegging, men selve prosessen gjør seg nesten selv. For å starte med surdeigsbaking er du avhengig av en surdeigsstarter. Den kan du lage selv, eller aller helst få en bit av en annen surdeigsbaker eller få på kurs.

HER FINNER DU EN REKKE DIGGE SURDEIGSOPPSKRIFTER:

HER finner du oppskrift på et enkelt brød
HER på himmelske pannekaker
HER på skolebrød med surdeig
HER på kanelboller
HER på foccacia

Favorittoppskriften på brødet jeg baker står i heftet som følger kurset, det gjør også oppskriften på de glutenfri surdeigslappene jeg og gjengen er fullstendig hektet på om dagen.dsc_0321Pssst! Vi har et par ledige plasser på kurset til mandag, les mer om kurset her eller send meg en mail om du vil være med eller har andre spørsmål (linn@sprudlendesunn.no)!