Etter jeg pratet med fine Sara på Ingefærpodcast får jeg stadig mails fra lyttere og lesere som lurer på hvorfor jeg er så opptatt av dette stabile blodsukkeret. Dette er også noe jeg skravler mye om på kurs og foredrag. Eller for ikke å snakke om på veiledning. Jeg føler nøkkelen til en glad og fornøyd kropp er stabilt blodsukker. Det er her man må starte for å få orden på eventuelle kostrelaterte problemer. Enten det er laber energi og overskudd, overvekt, hormonell ubalanse, eller stoffskifteproblematikk må blodsukkeret stabiliseres.

Så hvorfor er dette blodsukkeret så viktig å holde stabilt da?
Kroppen vår er programmert til å ha et blodsukker omkring 5, det er her den ønsker å være til en hver pris. Siden vi spiser ulik mat som påvirker blodsukkeret i ulik grad fyker dette blodsukkeret opp og ned. For en som spiser mye raske karbohydrater og ikke er så nøye med kostholdet flyr det iallefall opp og ned. Når blodsukkeret får en god topp på grunn av for eksempel en skive mellomgrovt brød med servelat og et glass melk (typisk Ola Normann kost, er det ikke det?) må kroppen ta tak og sender ut Insulin for å få litt av sukkeret bort fra blodet. Det insulinet da gjør er å skyve sukkeret inn i cellene. Inne i cellene blir sukkeret lagret som fett, så egentlig kan vi da kalle insulin for et fettlagringshormon. Er du med?

Det er derfor ikke så rart om det er vanskelig å gå ned i vekt om kostholdet inneholder mye karbohydrater og lite (og dårlige) fettkilder. Dessuten opplever jeg at dette ustabile blodsukkeret skaper stress i kroppen og hormonell ubalanse. Det er derfor så fint å se hva som skjer med kroppen når blodsukkeret stabiliserer. Klienter rapporterer om bedre humør og konsentrasjon, bedret søvn, bedre immunforsvar, bedret forbrenning og mindre fettlagring, og bedre utbytte av trening. Alt fordi brikkene i kroppen faller på plass. Er ikke det fint?2011-02-10 23.22.29-1

5 TIPS TIL STABILT BLODSUKKER

1. Begrens inntaket av kornprodukter. Unngå å la kornproduktet ta størstedelen av plassen i måltidet. For eksempel når man spiser en lys baguett med litt pålegg. Der blir det mye stivelse og sukker iforhold til fett og protein i pålegget. Velg heller to knekkebrød eller hjemmebakte brødskiver (gjerne surdeig eller langtidshevet) med MYE pålegg.
2. Spis fett til alle måltider. Gode kilder er avokado, olivenolje, egg (plommen), eller meierismør.
3. Balanser alltid måltidet med fett, protein og karbohydrat. Velg minst karbohydrat. Altså spiser du potet, saus og kjøttkaker med grønnsaker sørger du for at minimum 1/3 av tallerken er grønnsaker,  1/3 er kjøtt og saus og maksimalt 1/3 er karbohydrat. En liten potet istedenfor 3-4 stk er lurt!
4. Unngå sukker. Sukker er bombe til blodsukkeret og gjør ingenting godt i kroppen. Ved  unngå sukker er man langt på vei mot et stabilt blodsukker.
5. Unngå ferdigmat! I ferdigmat er det lurt inn mye sukker og stivelse for smak og konsistens. Lurt å styre unna!

Implementer disse tipsene i kostholdet ditt og du vil raskt merke hvor godt det kjennes!
Og du, et sjette tips burde vært å få hjelp til å sy sammen et kosthold tilpasset akkurat deg og din kropp! Det er så viktig synes jeg! Send meg gjerne en mail om du ønsker hjelp med kostholdet (linn@sprudlendesunn.no)!