Hei i mandagen!
En ting jeg stadig undrer meg over er folks meninger om at det er så fryktelig dyrt å spise sunt. Jeg må gang på gang tegne og forklare hvor mye man faktisk SPARER på å spise sunt. Tar man smarte valg og følger noen fine kjøreregler kommer man svært gunstig ut av det skal jeg si deg! Under kommer mine tips for å spise sunt på budsjett.

UKEMENY OG UKESHANDLING
Mitt viktigste tips er ukemeny og ukeshandel. Jeg har skrevet om dette flere ganger her på bloggen og får ikke sagt det nok. Det er mange med meg som lover at det spares store summer og for ikke å snakke om at det spares tid, energi og miljøet. Sett altså av en time hver søndag på å planlegge den kommende matuken. En middagsplan hengende på kjøleskapet er en lur investering og vil spare familien for mye! På den måten er det enklere å variere, handlelisten kan skrives utfra middagsplanen og middagsrettene kan planlegges i forveien så det slipper bli et evig stress på kjøkkenet når klokken er 16 og alle er skrubbsultne. HER er eksempel på en middagsplan hos oss. Om dere vil ha fler ukemenyer deler jeg gjerne med dere! Jeg er opptatt av at middagene hos oss skal være kjappe, fargerike og smakfulle. Har jeg tid lager jeg gjerne langtidsstekt kylling en dag, men da har jeg til gjengjeld to middager klare samtidlig pluss kraft til den tredje (suppemiddag). Det har jeg skrevet om for eksempel her.

Skriv handleliste utfra ukemenyen og ta en ukeshandel i uken. Da slipper du dra innom butikken til en stadighet for små ingredienser. Det faller da nesten alltid noe unødvendig ned i handlekurven! Når man først sitter benket for å skrive midagsplan er det viktig å gå igjennom lunsjalternativer og frokostalternativer. Pass på å ha basisprodukter som havregryn, frukt, frossne bær, naturelle nøtter, egg, kikertmel, pålegg og diverse mel til brødbakst i hus. Om ikke må det også på handlelisten. Jeg passer også alltid på å ha ingredienser til salat i hus. Da ligger alt til rette for brødbakst, pannekakelaging, smoothies med diverse topping og lunsjsalater av diverse slag. Her ser du handlekurven min i dag.IMG_8674-kopiBasisprodukter, nybakt brød fra søndagsbaksten (fast bakedag), havregryn og andre ingredienser til pannekaker, og økologiske egg hadde jeg hjemme. Øvrige ingredienser til vår ukemeny fikk bli med hjem. Brun geitost til pannekakefrokosten, chevre til en lunsjluksus (chevresalat), røkt ørret og philadelphia til kikertwraps og fiskekaker til småtrolla mine. Alt dette kom på 900kr. Da er middagen for hele uken planlagt og innkjøpt! Man kan altså komme ganske så godt ut av det til tross for at man velger spise sunt!

BAK BRØDET DITT SJÆL!
Er det én ting jeg ikke har stort til overs for er det kjøpebrødet. Arrester meg gjerne for at jeg er vrang, men jeg synes slettes ikke industrien har noe de kan skryte av. Brødene holder seg deigene på benken uke etter uke med lange innholdsfortegnelser og rare tilsettninger. Dessuten er det dyrt! 40kr for et brød! Jeg baker brød uten tilsatt hvetegluten og annet tullball. Jeg baker surdeigsbrød og velger økologisk korn. Mine brød metter mer, gir enormt mye mer næring til kroppen og smaker himmelsk. Jeg baker to store brød hver søndag som holder til barnehagemat og diverse måltider uken igjennom. Disse to brødene koster 40kr. Det er altså mye penger å spare på å bake brødet sitt sjæl!

DU TRENGER IKKE SUPERMAT!
Du kommer langt på matvarer du finner på den lokale matbutikken din. Det trengs altså ikke spennende tilskudd og ingredienser for å spise sunt. Klart det kan være ypperlig å løfte kostholdet til nye høyder med enkelte matvarer, men det er ingen nødvendighet. Jeg anbefaler å starte i det små og gradvis bygge opp et lite lager av spennende produkter. De fleste produktene er drøye i bruk. Skal jeg utheve noen produkter må det bli kokossukker, omega Cure omega 3 olje, og gojibær. Også er det kult å lage snop selv da! Så kakaomasse og kakaosmør gir deg basen til den diggeste sjokolade!

Så la oss konkludere med at det IKKE er dyrere å spise sunt så lenge du velger smart!