Hallo i luken!
Jeg lovet oppskrift på en knakende god salat som passer like godt som tilbehør til middagen som i lunsjboksen. Jeg elsker quinoa og koker ofte opp en hel del når jeg først er i gang. Den holder seg fint i kjøleskapet ferdig kokt og er ypperlig å putte i lunsjsalaten. Denne salaten er grådig enkel og supergod! Jeg har ofte denne med på jobb eller som tilbehør til fisk eller kylling.DSC_0023

QUINOASALAT MED GRØNN DRESSING

Til en stor porsjon trenger du:

  • ca 1,5-2 dl kokt quinoa
  • 1 stilk vårløk
  • 1/2 finhakket paprika
  • en neve hakket sukkererter
  • en liten neve finhakket koriander (kan sløyfes)
  • 1 liten avokado i terninger

Grønn dressing:

  • 1/2 boks økologisk rømme
  • 1/2 glass pesto, denne er veldig god

DSC_0025DSC_0028Vet du forresten at quinoa er en liten bombe til næring? Den går under kategorien supermat, og det er ikke så rart. Den inneholder nemlig en hel drøss av næringsstoffer. I motsettning til for eksempel ris inneholder quinoa en hel del protein. Faktisk stiller quinoaen i en særklasse med sin perfekte miks av essensielle aminosyrer på lik linje med egg, kjøtt og melkeprodukter. Det gjør den til et perfekt alternativ for veganere! Quinoa inneholder også litt gode fettsyrer (blant annet omega 3), jern, magnesium, b-vitaminer og en god del fiber. Ikke rart kroppen digger det!

Ha en herlig torsdag! Jeg skal straks på løpetur med nye fine sko i skogen. Lykke!