Hei sveis i fredagen!
I dag har jeg vært på spennende konferanse i Oslo om det nyeste innen tarmhelse, intoleranser og tarmflora. Det ER så spennende! Der har jeg hengt med fine ernæringskollegaer og fått masse faglig påfyll. I ernæringsverden er det så viktig å holde seg oppdatert på den nyeste forskningen for å ikke falle av lasset. Det forskes i hytt og gevær, og spesielt om tarmhelse. En god tarmflora er så viktig, og det er nettopp når denne floraen ikke er som den skal at kroppen krangler. Veldig spennende tema altså.

Onsdag hadde jeg en fin gjeng med små kokker på kurs i Sarpsborg. De kokkelerte massevis med fargerik mat og litt barnevennlig sunn snop. Gjett hvem som har blitt stor nok til å bli med på kurs da!? Ellisen min! Han koset seg enormt og ekstra stas var det selvsagt at kompisen også var med. På kurset fokuserer jeg alltid på grønnsaker, samt fisk. Jeg vet ikke om dere fikk med dere at jeg gjesteblogget for Godfisk for en liten stund siden? Der delte jeg mine erfaringer og tanker om nettopp barns inntak av fisk. Vi spiser altfor lite fisk her til lands. Spesielt lite fisk får barna våre. Den landsomfattende undersøkelsen Ungkost viser at norske barn spiste omkring 150g fisk i uken, dette er halvparten av hva som blir anbefalt! Fisk og sjømat inneholder de gode omega 3 fettsyrene kroppen vår jubler av. Dessuten er fisk en særdeles viktig kilde til jod, noe som viser seg å ha en effekt på barnas kognitive utvikling. Vi MÅ derfor fokusere mer på fisk og lure det inn i kostholdet i større grad enn kjøtt og kylling. Lag spennende gryter som for eksempel den kreolske fiskegryten og lek dere med andre navn til fiskerettene. Min erfaring er at det er mye mer poppis å spise “sjørøvergryte” enn fiskegryte!2-5På kurset onsdag laget vi to fiskeretter. Den ene var noen knasende sprø fiskepinner, og en sabla god fiskegryte. Begge deler var veldig poppis for barna. En skeptiker nektet å teste, men etter å ha fått med seg de andre barnas entusiasme gikk det ned på høykant likevel. Det skal ofte så lite til! En ting jeg ofte lar meg merke på kurs er foreldrenes inntak av fisk. Mange foreldre LIKER IKKE fisk. Da er det ikke så rart barna heller ikke liker. En mamma fortalte at de prøver lage laks og brokkoli til barna, også spiser heller foreldrene senere. Kanskje ikke så rart barna bare pirker i fisken? Neste gang tror jeg foreldrene skal nyte måltidet sammen med barna. Kanskje de spiser da? Jeg tror derfor mange voksne må endre synet på fisk og være mer kreative i matveien for å få fisk og sjømat inn som en viktig del av de ukentlige middagene. Vi voksne er viktige forbilder!

Forresten, til dere som har fått med dere Rabarbrakaken jeg har delt på instagram. Oppskrift kommer i løpet av helgen. Rabarbraen er på sitt beste nå, så denne passer aldeles ypperlig i disse dager. SÅ god!
God helg!!