HVORDAN HÅNDTERER KROPPEN DIN SUKKERET?

Publisert April 19, 2017 // Uncategorized // Legg igjen en kommentar

Påsken som alle andre høytider består av mye søtsaker og mat en ellers ikke spiser så ofte. Mange (spesielt damer) er vare for sukker og påvirkes veldig av selv små mengder. I allefall er det den erfaringen jeg har på egen kropp og etter mange år med kostholdsrådgivning. Vi er alle ulike og reagerer forskjellig. Derfor er det lite forskning som kan vise det ene eller det andre. Så noen håndfast forskning har jeg ikke å vise til, men erfaring det har jeg flust av.

Jeg opplever at vi kan dele oss inn i to grupper med tanke på sukker og kroppens håndtering av sukkeret. Den ene gruppen tåler sukker og karbohydrater godt, føler karbohydrater som lyst brød, hvit ris og sukker er bra drivstoff, og klarer fint å ta en rute melkesjokolade og la resten bli liggende i skålen. Denne gruppen tåler søtsaker bedre og merker lite til blodsukkersvingninger og alt dette fører med seg. Den andre gruppen (hvor jeg er inkludert) reagerer dårlig på sukker og raske karbohydrater. Jeg liker si at når jeg først har satt meg på sukkerkarusellen så er det vanskelig å gå av igjen. Raske karbohydrater og sukker er dårlig drivstoff for denne gruppen. Vi blir irritable, får kort lunte, blir trøtte og slitne og ikke minst får lyst på søtt. Mange jeg veileder befinner seg i sistnevnte gruppe og flertallet av disse er damer. Denne gruppen får så fantastiske resultater ved en kostomlegging. De får raskt mer energi og overskudd, sover bedre og er på langt nær så sure og irritable som de var før. Ulempen med å befinne seg i denne gruppen er at det er bedre å la være enn å bare spise litt. Har man først spist litt kan man like gjerne spise hele skålen, og sukkerkarusellen er i gang. Jeg pleier si at jeg blir den dårlige mammaen og kjæresten jeg IKKE ønsker være av sukker og søtsaker. Derfor lar jeg heller være.

Men å kutte noe fullstendig å si til seg selv at det aldri mer skal røres passer ikke virkeligheten til. Jeg er opptatt av at om jeg skal anbefale at enkelte matvarer unngår må de erstattes med noe annet. Det er derfor lite vits å droppe sukkeret og bare spise bær og nøtter til en hver anledning. Da vil jeg tro man raskt kan gå i fallgruver og gå på smeller. Har man derimot gode erstattninger som tilfredstiller kroppen er saken en helt annen. Jeg er en skikkelig søtmums, noe jeg aldri har lagt skjul på og som er lett å skjønne med tanke på all den sunne snopen, baksten osv som befinner seg her på bloggen. Jeg koser meg derfor rett som det er, men da med mye bedre alternativer kroppen min blir glad av. Jeg velger mørk sjokolade, sunnere bakst og hjemmelaget snop til kos, quinoa istedenfor ris, søtpotet og belgfrukter istedenfor potet og pasta, osv. Jeg velger de blodsukkervennlige alternativene hele veien, for det er nemlig når blodsukkeret fyker høyt opp at alt kommer. Jeg føler derfor jeg ikke forsaker noe som helst ved å unngå søtsakene som blir tilbudt rett som det er. For meg er en solid potetmiddag nok til at jeg får søtsug like etter middag og fyser etter sjokolade. Tar jeg da noe søtsaker i form av en bit melkesjokolade må jeg virkelig kjempe mot kroppen for å la være å mumse mer av den slags. Jeg har derfor med årene lært meg at sukker og raske karbohydrater ikke er heldige for min kropp og det synes jeg er helt greit. Dessuten endres smaksløker etter hvert og vipps smaker melkesjokolade voldsomt søtt! Jeg koser meg heller med et par ruter mørk sjokolade og en kopp kaffe og nyyyter! Eller hjemmelaget snop da. SOM jeg elsker det! DSC_3452Egentlig hadde jeg ingen planer om at denne bloggposten skulle handle om meg, men sånn ble det visst! Uavhengig om du tolererer karbohydrater greit eller ikke skjer det samme prosess i tarmen din når du spiser sukker i større mengder enn en liten neve. Det skal nemlig ikke mye til for å forstyrre blodsukkerreguleringen! En ting er iallefall sikkert, og det er at mye sukker på tom mage er svært uheldig. Det er mange jeg veileder som drikker BRUS eller gir SAFT til barna på tom mage. Hva tror du skjer da? Da finnes det ikke noe annet i magesekken som kan bidra til å bremse magesekktømmingen over i tynntarmen. Sukkeret går derfor over i blodet i en fei og gir kraftig blodsukkersvingninger. Spiser man og drikker mye sukker på tom mage kan dette fort øke risikoen for diabetes betraktelig! Spiser en derimot en solid middag før sukkeret vil fettet og proteinene i middagen bremse tømmingen og resultatet blir ikke så aller verst. Det er derfor en lur ting å for eksempel sende barna mette i barnebursdager!

Har du erfart at sukkeret gjør magen oppblåst og gir gass? Jeg får tidenes ballongmage som i mange år har vært hovedgrunnen for at jeg velger begrense sukkerinntaket. Sukkeret trekker nemlig med seg vann over tynntarmveggen som gjør at  en får mer vann i mage og tarm. Ikke rart vi får følelsen av å være stinn etter en god skål godis! Videre kan en få mer gass, diaré og en forstyrret tarmflora. Bakteriene i tarmen lager baluba etter en skål godis, og om du fortsetter være på sukkerkarusellen får de dårlige bakteriene virkelig fart på seg og det blir party i tarmen. En rumlete, oppblåst mage får det generelt mye bedre ved å redusere drastisk på sukkeret.

Lyder dette kjent for mange? Det er spennende hvordan kroppen vår fungerer og hvordan kostholdet fungerer på oss. Og ikke minst at vi alle er ulike! I påsken vet jeg mange har koset seg med både det ene og det andre som vanligvis ikke spises og at mange virkelig kjenner på lysten etter en detox. Vi har derfor kampanje på Kickstarten igjen og er en stor gjeng som starter samtidig på fredag. Det skal bli så digg kjenner jeg! DSC_2427Les mer om kickstarten her!

Ingen kommentarer to “HVORDAN HÅNDTERER KROPPEN DIN SUKKERET?”

Legg igjen en kommentar

HEI!



Takk for at du titter innom bloggen min! Jeg heter Linn og er en sprudlende ernæringsrådgiver med bachelor i Samfunnsernæring. Jeg er eier av Sprudlende Sunn, mamma til to små luringer, og matelsker med lidenskap for naturlig og fargeglad mat! Jeg er heldig ambassadør for soma.no , naturkilden.net og familiebutikken.no. Kontakt/samarbeid: linn@sprudlendesunn.no

ARKIV