FERIEMAT

Publisert May 22, 2017 // Uncategorized // 6 Kommentarer

Adlinks
Hei hå i mandagen!
En ting jeg ofte får spørsmål om når det nærmer seg ferietid er: hva spiser du på ferie? 

Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av hva jeg spiser, også på ferie, men det betyr likevel ikke at det ikke er rom for utskjeielser. Når man ferierer med to små barn er det viktig å planlegge litt i forkant. Iallefall når det gjelder reisemat. Maten man får kjøpt på flyplasser, kiosker, bensinstasjoner og ikke minst på flyet er ikke til å juble av. Derfor legger jeg alltid inn et ekstra gir og planlegger reisematen i forkant av ferien. Jeg har også lært meg triks etterhvert for å få en mest mulig harmonisk flytur og løsningen der er: snacks! Fyll håndbaggasjen med snacks! Og velg for all del ikke melkesjokolade og barnevennlig snop fra taxfree. Sånt blir det ikke rolige barn av! Velg sunn snacks du kjøper på forhånd og har med i snippsekken! Jeg hadde fyllt vesken før tur så jeg var sikret sunn snacks på flyturen begge veier. Jeg hadde også puttet oppi litt ekstra til oss voksne og til å snackse på hotellrommet på ettermiddagene. Det viste seg å være LURT! 

Mine og barnas snacksfavoritter

Jeg hadde også smurt niste hjemme og hadde med meg en pose hjemmebakte speltboller. Nisten besto av Bfreewraps med spekeskinke, ost, spirer og masse spinat. Barna fikk brødskiver med diverse pålegg. Jeg hadde bakt brød dagen for avreise og hadde med meg et brød i baggasje. Jeg har alltid med meg brød og knekkebrød siden vi somregel bor i leiligheter. Denne gangen bodde vi på hotell, der trengs igrunn ikke brødmaten siden det bugner av eggretter, grønnsaker, frukt og gresk yoghurt (nam!). Jeg hadde likevel med et brød siden min lille store fireåring tåler dårlig hvete. Speltbollene mumset barna både på Gardermoen og på flyet. Veldig populært!

På denne ferien fikk jeg erfare at fireåringer får med seg det meste og vil ha det alle andre barn spiser. Min fireåring ble derfor introdusert for sjokoladepålegg for første gang. Han har aldri sett eller smakt den slags før, men når alle andre barn fikk loff med sjokolade på frokosten var det jo klart han også skulle ha! Han fikk derfor en god skål naturell gresk yoghurt med honning, frukt og nøtter først, så en skive med hjemmebakt brød med sjokolade på! Jeg roet meg ganske raskt og sa til meg selv at “ferie er ferie”. Heldigvis har det ikke vært et tema etter vi kom hjem! Kanskje han tror det bare er noe de spiser i “syden”. Hoho! 2-4Resten av måltidene har vi tatt på sparket. Jeg orker aldri store middagsporsjoner til lunsj og spiser ofte en skål yoghurt og frukt. Eller en gresk salat med tzatziki. Barna tok stort sett til takke med det samme. Det er klart det blir en del iskrem på ferie, sånt må det bare bli. Jeg er ingen isentusiast, men noe av det beste med Hellas: Frappé! Jeg MÅ ha iallefall en om dagen. Helst to! Og gjerne med litt mørk sjokkis til! Hoho. Grekerne lager den diggeste frappen. Den er langt fra hva vi ser på som Frappé her hjemme. Det er mer en sterk steamet iskaffe. Består av kruttsterk kaffe, masse is og litt melk og brunt sukker. Så digg! 4Etter jeg startet spise fermentert mat har jeg virkelig bygget opp en fin mage. Nå kan den tåle det meste i små doseringer, så selv jeg kunne klinke til med italiensk pizza på restaurant! Som oftest tyr jeg til retter med kjøtt/fisk, mye grønnsaker og tzatziki. Ofte ber jeg om ekstra grønnsaker istedenfor pommes fries.

Så der fikk dere min feriemat! Sunn mat i en fin harmoni med litt kos! Balanse er vel et fint ord!
Ha en nydelig uke!

 

6 kommentarer to “FERIEMAT”

  1. Herlige tips!
    Og det går faktisk an å ta med seg mat inn på Gardermoen? Alltid trodd at det er ulovlig. Også i bagasjen? 👀 Jeg gleder meg til å kunne ta med meg sunnere mat og være mett på tur. 👏🏼

    Sara E
    May 22, 2017
    • Det går helt fint! Null stress! Bare ikke ta med drikke, smoothies og andre flytende ting! 🙂

      Linn
      May 23, 2017
  2. 👍👍👍

    Alexandra
    May 22, 2017
  3. Veldig fine tips 🙂
    Så at dere koste dere på ferie på Rhodos. Jeg skal dit selv om noen uker, og lurer veldig på hvor/hvordan dere spiste ute på restauranter og hvor/hvordan dere tok andre måltider, har du noen gode tips? Jeg tåler veldig dårlig spesielt hvete, og heller ikke melk så veldig godt.

    Du inspirerer, stå på videre! 🙂

    Ann Kristin
    June 6, 2017
  4. Tuusen takk for tips😃 Har nettopp vært i Hellas og koste meg så absolutt! Men savnet maten min og angret på at jeg ikke tok med meg mer hjemmefra. Så godt at vi er flere som er avhengig av egen mat for å fungere optimal, til og med på ferie 😉

    Vil også si at bloggen din inspirerer veldig <3

    Stor klem Linda

    Linda
    June 15, 2017
    • Så koselig at du lar deg inspirere! Takk for at du følger <3

      Linn
      June 21, 2017

Legg igjen en kommentar

HEI!



Takk for at du titter innom bloggen min! Jeg heter Linn og er en sprudlende ernæringsrådgiver med bachelor i Samfunnsernæring. Jeg er eier av Sprudlende Sunn, mamma til to små luringer, og matelsker med lidenskap for naturlig og fargeglad mat! Jeg er heldig ambassadør for soma.no og familiebutikken.no. Kontakt/samarbeid: linn@sprudlendesunn.no

ARKIV