Hei sveis!
Det beste med kickstartmenyen er den herlige følelsen en får i kroppen. Det er akuratt som kroppen blir restartet litt og alt kjennes så mye lettere og bedre ut? Fler som kjenner seg igjen? Vi har jo blitt en sabla bra gjeng med kickstartere nå, og dét er så gøy! Selvom jeg spiser ganske så “kickstartvennlig” fra før, får jeg den samme gode følelsen som alle andre. Sistgang var ingen unntak, og denne gangen har jeg virkelig blitt dillet på mange av menyene og fortsatt i samme tralt. Jeg skal ikke legge sjul på at en sjokoladebit ikke lurer seg inn her og der. Og for ikke å snakke om kaffe! Men det å spise kornfritt, og tilnærmet melkefritt er noe jeg virkelig trives med. Om jeg ikke har mekket en salat til lunsj blir det som oftest noe med egg. Har jeg dårlig tid slenger jeg sammen en eggerøre med litt grønnsaker ved siden av, og har jeg litt bedre tid (eller er flink å preppe kvelden før) lager jeg en nydelig omelett. De dagene jeg virkelig har dårlig tid og har vært dårlig på å planlegge koker jeg tre egg mens jeg fikser meg på badet på morningen og slenger de, en gulrot og en paprika i vesken. Snakk om fastfood! Jeg elsker egg!

Egg holder blodsukkeret mitt stabilt, konsentrasjonen stabil (jeg merker nemlig stooor forskjell om jeg spiser eks knekkebrød til lunsj. Da kan jeg bli trøtt og ukonsentrert etter måltidet), dessuten holder det meg god og mett lenge. Jeg har også funnet ut at det er ypperlig før-trening mat. Jeg har nemlig tatt litt tak i denne kroppen og fått litt gode rutiner på trening igjen. Med husbygging, bosted på en øy, og nærmest alenemortilværelse med barna har det blitt skikkelig dårlig tid til den slags. Det trives jeg IKKE med, så for at jeg skal få trent nå har jeg laget huller til det i jobbtimeplanen min. Så får jeg heller hente svett og rød som en tomat i barnehagen!

Egg er i en klasse for seg når det gjelder næring. Plommen gir gode fettsyrer som hjernen, nervetråder osv blir veldig glad av, eggehviten gir gode proteiner, og generelt fyller egget på alle vitamin og mineralstatuser bortsett fra C-vitamin (derfor er paprika til egget veldig BRA!).

Her kommer en super enkel lunsj (eller frokost, kjapp middag) med egg til dere. Smaker aldeles nydelig og kan spises varm eller kald.
2.3Foto: Randi Flesjø

EGGOMELETT MED VÅRLØK
Du trenger:
  • 1 ss meierismør
  • 1 vårløk
  • 3 egg
  • raspet ost
  • Krydder, dette kryddersaltet er nyyydelig
Ha i smør og opphakket vårløk i en stekepanne og la det steke noen minutter på svak-medium varme. Smøret skal ikke bli brunt. Visp sammen egg med krydder, bruk gjerne urtekrydder/kryddersalt, og grovkvernet pepper. Hell blandingen over i en stekepanne og la det stå under lokk på lav varme til den er nesten gjennomstekt. Snu omeletten og strø over en håndfull raspet ost og la den stå noen minutter til. Server gjerne med friske grønnsaker eller en enkel salat til.
2.2
Ha en strålende torsdag!