ENKEL EGGOMELETT

Publisert September 28, 2017 // FROKOST, LUNSJ, MIDDAG // 4 Kommentarer

Hei sveis!
Det beste med kickstartmenyen er den herlige følelsen en får i kroppen. Det er akuratt som kroppen blir restartet litt og alt kjennes så mye lettere og bedre ut? Fler som kjenner seg igjen? Vi har jo blitt en sabla bra gjeng med kickstartere nå, og dét er så gøy! Selvom jeg spiser ganske så “kickstartvennlig” fra før, får jeg den samme gode følelsen som alle andre. Sistgang var ingen unntak, og denne gangen har jeg virkelig blitt dillet på mange av menyene og fortsatt i samme tralt. Jeg skal ikke legge sjul på at en sjokoladebit ikke lurer seg inn her og der. Og for ikke å snakke om kaffe! Men det å spise kornfritt, og tilnærmet melkefritt er noe jeg virkelig trives med. Om jeg ikke har mekket en salat til lunsj blir det som oftest noe med egg. Har jeg dårlig tid slenger jeg sammen en eggerøre med litt grønnsaker ved siden av, og har jeg litt bedre tid (eller er flink å preppe kvelden før) lager jeg en nydelig omelett. De dagene jeg virkelig har dårlig tid og har vært dårlig på å planlegge koker jeg tre egg mens jeg fikser meg på badet på morningen og slenger de, en gulrot og en paprika i vesken. Snakk om fastfood! Jeg elsker egg!

Egg holder blodsukkeret mitt stabilt, konsentrasjonen stabil (jeg merker nemlig stooor forskjell om jeg spiser eks knekkebrød til lunsj. Da kan jeg bli trøtt og ukonsentrert etter måltidet), dessuten holder det meg god og mett lenge. Jeg har også funnet ut at det er ypperlig før-trening mat. Jeg har nemlig tatt litt tak i denne kroppen og fått litt gode rutiner på trening igjen. Med husbygging, bosted på en øy, og nærmest alenemortilværelse med barna har det blitt skikkelig dårlig tid til den slags. Det trives jeg IKKE med, så for at jeg skal få trent nå har jeg laget huller til det i jobbtimeplanen min. Så får jeg heller hente svett og rød som en tomat i barnehagen!

Egg er i en klasse for seg når det gjelder næring. Plommen gir gode fettsyrer som hjernen, nervetråder osv blir veldig glad av, eggehviten gir gode proteiner, og generelt fyller egget på alle vitamin og mineralstatuser bortsett fra C-vitamin (derfor er paprika til egget veldig BRA!).

Her kommer en super enkel lunsj (eller frokost, kjapp middag) med egg til dere. Smaker aldeles nydelig og kan spises varm eller kald.
2.3Foto: Randi Flesjø

EGGOMELETT MED VÅRLØK
Du trenger:
  • 1 ss meierismør
  • 1 vårløk
  • 3 egg
  • raspet ost
  • Krydder, dette kryddersaltet er nyyydelig
Ha i smør og opphakket vårløk i en stekepanne og la det steke noen minutter på svak-medium varme. Smøret skal ikke bli brunt. Visp sammen egg med krydder, bruk gjerne urtekrydder/kryddersalt, og grovkvernet pepper. Hell blandingen over i en stekepanne og la det stå under lokk på lav varme til den er nesten gjennomstekt. Snu omeletten og strø over en håndfull raspet ost og la den stå noen minutter til. Server gjerne med friske grønnsaker eller en enkel salat til.
2.2
Ha en strålende torsdag!

4 kommentarer to “ENKEL EGGOMELETT”

  1. Hei,

    Jeg driver med et tungt studie som er “ut av komfortsonen” for meg og ønsker å ha en topp konsentrasjon for lære mest mulig på kortest mulig tid.

    Har du noen erfaring om hva jeg bør spise rett før jeg starter med lesingen? Bør jeg da også kutte korn og mye karbohydrater til frokost for å ha en så klar hjerne som mulig? Har lest en del om “hjernemat” der karbohydrater også gir den energien som trengs.
    Spiser næringsrikt og merker at feks matcha latte hjelper på konsentrasjonen. Er det noen andre tilskudd eller matvarer du vil anbefale?
    Hva tenker du ift trening? Lurt å trene før lesing for konsentrasjon eller er det like bra å generelt ha en aktiv livsstil og fordelene ift konsentrasjon vil likevel være der?

    Hadde satt kjempestor pris på litt tips fra deg 😀

    Linda
    October 1, 2017
    • Hei Linda!
      Dette er veldig individuelt, men min erfaring er at et slikt måltid holder blodsukkeret stabiltog konsentrasjonen på topp. Jeg liker ikke gi individuelle råd over bloggen. Vil gjerne ha mer info og gi råd tilpasset akkurat deg 🙂 Si til om vi skal finne tid til en veiledning! SÅ spennende med “ut av konfortsonen-studie” forresten. Nå ble jeg nysjerrig! 😉

      Linn
      October 5, 2017
  2. Hei.
    Hvilken type ost bruker du?

    Solveig
    October 8, 2017
    • Vanlig norvegia eller hvit geitost! 🙂 Noen ganger parmasan! 🙂

      Linn
      October 17, 2017

Legg igjen en kommentar

HEI!



Takk for at du titter innom bloggen min! Jeg heter Linn og er en sprudlende ernæringsrådgiver med bachelor i Samfunnsernæring. Jeg er eier av Sprudlende Sunn, mamma til to små luringer, og matelsker med lidenskap for naturlig og fargeglad mat! Jeg er heldig ambassadør for soma.no , naturkilden.net og familiebutikken.no. Kontakt/samarbeid: linn@sprudlendesunn.no

ARKIV