Hei!
Har dere fått med dere den nyeste rapporten fra Helsedirektoratet? På onsdag la de frem hvordan det står til med det norske kostholdet, og det er som forventet litt å jobbe med for de fleste av oss. I disse dager jobber jeg og Randi med et spennende prosjekt, og går litt i dybden på nettopp dette med frukt og grønnsaksinntak, studier på barn og voksne på området osv. Dessuten må jeg si mange funn i rapporten understreker hva vi som jobber med forebyggende helse opplever. Folk flest tror de er sunnere enn de er, og bare en svært liten andel av oss får i oss de anbefalte 5 om dagen. Det positive er at vi spiser mer frukt og grønt enn på lenge!
DSC_5533Vi spiste i snitt 83,6kg grønnsaker i 2016 til sammenligning fra 2006 hvor vi spiste 65,4kg i året. Kjøtt og kjøttprodukter har gått opp, mens fiskeinntaket stadig går nedover. Vi drikker også betraktelig mindre kumelk, og spiser mindre sukker en for noen år tilbake. På mange måter går utviklingen i riktig retning, men det er fortsatt en hel del å jobbe med. Vi spiser fortsatt altfor lite grønnsaker og får i oss altfor mye sukker. Rapporten viste at spesielt barn får i seg laaangt over de 10% som anbefales skal komme fra sukker. Det viser seg at det er sukker i form av godteri og brus som er den store synderen, derfor har den fantastiske kampanjen om sukker og barn gått som en farsott i sosiale medier i høst. Det er altså ikke sukkeret tilsatt i alt mulig av ferdigmat som er synderen, men rett og slett snopet. For en liten kropp i vekst er det ikke stort mye sukker som skal til for å komme langt over de anbefalte 10%. Visste du at 10 ting i smågodthyllen er over 50 g sukker? Noe som tilsvarer ca 26 sukkerbiter. Jeg har tidligere nevnt at jeg har gitt mine barn 10 ting i en pose på lørdagskvelden og har av mange fått bemerkelser på at de stakkars barna må få mer. Men 10 ting er altså allerede altfor mye for de små kroppene, så da kan du tenke deg hvor lite som faktisk skal til! For et barn mellom 1-3år tilsvarer 10% av energiinntaket ca 15 sukkerbiter og for en 5 åring 20 sukkerbiter. 10 ting fra smågodthyllen er altså altfor mye. Tenk det da! I disse dager med juletrefester, åpen julegård, julebord i barnehagen osv er det mye sukker i omløp. Jeg som bevisst mamma drar meg til tider litt i håret, men har bestemt meg for at jeg ikke skal nekte dem noe som går utover den sosiale biten. Det betyr at det blir mindre sukker å få på hjemmebane, og at jeg må ta meg en liten prat med de nærmeste som også har så lyst til å gi. Er jeg hysterisk da?  Rapporten sier så vel som mine erfaringer, at sukker ikke er bra for oss og at det må begrenses. Store som små må holde sukkerinntaket nede og bli hakket mer bevisst.

Så til grønnsakinntaket da. Vi spiser mer enn på lenge, men ikke nok. Tall fra 2011 viser til at hele 78% av mennene i Norge IKKE spiser de anbefalte 5 om dagen. Hvorfor er det så vanskelig å få i seg de anbefalte 500grammene om dagen? Min erfaring er at de aller fleste tror de er sunnere enn de er, men legger man sammen grønnsaksinntaket i løpet av en dag er det ikke stort å skryte av. En skal faktisk være ganske bevisst som forbruker for å få i seg de anbefalte 500grammene. Det holder ikke med halve tallerken med grønnsaker til middagen, det trengs grønnsaker ved siden av frokosten, og gjerne en salat til lunsjen også. Mine barn er i perioder særs dårlige på grønnsaksinntaket. Derfor er en smoothie som kveldsmat en genial ting mor tyr til for å få i barna mer grønt. Fler studier viser at for å ha en god helse og forebygge alvorlig sykdom bør inntaket være enda høyere enn 500g pr dag. Gjerne opp mot 800g pr dag. Vi har altså en jobb å gjøre alle mann! Denne studien viser at om vi spiser 7 om dagen halverer vi risikoen for tidlig død, kutter faren for hjertesykdom med en tredjedel og faren for kreftsykdom med en fjerdedel.    Denne store metastudien publisert tidligere i år underbygger det samme. Jo høyere inntaket er, jo bedre helse. Det er slående hvor mye grønnsaksinntaket påvirker helsen din!

Det er altså mange tiltak som kan gjøres for å bedre helsen vår. En ting er å øke grønnsakinntaket betraktelig, en annen ting er å unngå ferdigmat (for å unngå dårlig fett og altfor mye salt), bake brødet sitt selv, ertsatte brødskiven med en salat eller fargerik omelett, spise mer fisk istedenfor kjøtt til middagen og ikke minst: bevege oss mer. Vi sliter alle mann med hverdagsaktiviteten, og de færreste klarer gå de 10000skrittene som anbefales pr dag. Jeg deler denne artikkelen på tampen. Utrolig fin artikkel som belyser i grunn det meste!

Håper du ble inspirert til å spise mer fargerik mat nå. Hva med denne veggislasagnen til middag i dag? Eller denne torskegryten? Og kanskje denne nydelige salaten i lunsjboksen imorgen?

Ha en fin start på uken!