CRISPY BROKKOLI

Publisert February 12, 2018 // LUNSJ, MIDDAG // 1 Kommentar

Visste du at tarmbakteriene dine elsker plantefiber? En hører alltid om at fiber er så bra for magen, men her er det viktig å skille mellom plantefiber og fiberet som vi finner i korn. Fiberet i grove kornprodukter kan for noen lage mer baluba enn nytte i tarmen, men plantefiber fra grønnsaker og frukt er derimot en viktig kilde for å skape en glad mage og en god tarmflora.
Visste du også at om du spiser mye fargerike grønnsaker og plantefiber vil kroppen din raskt får dette til en vane og om du da har noen dager med mindre av den slags vil du kjenne på en enorm cravings? Har jeg hatt en helg med mye brødmat, sukker og stivelse kjenner jeg alltid på et enormt sug etter grønnsaker. Tarmbakteriene er vant med å få sin daglige doser med plantefiber å bryne seg på, og gir deg raskt signaler om dette blir byttet ut med sukker og stivelse. Helger, ferier og andre anledninger med annen mat er selvsagt helt fint, men poenget mitt er at når en er vant med mye plantefiber og antioksidantrike farger i kostholdet til vanlig, er det ofte det kroppen craver etter. Noe som er et skikkelig godt tegn på at kroppen digger det du tilfører den!

En super kilde til plantefiber er brokkoli. Du kan nesten se det på strukturen til brokkolien. Grov og hard, full av bra byggeklosser og plantefiber. Fiber kroppen bruker litt tid på å fordøye og som blir mat for de gode bakteriene i tarmen din. Stilken inneholder like bra næring som brokkolitoppene, det er derfor lurt å bruke hele når du lager mat. Jeg skjærer brokkolistilken ofte i staver og ovnsbaker eller dampkoker sammen med resten. Smaker som asparges! Brokkolien er for mange lett å like, og en grønnsak som faller i smak hos barna. Den illgrønne fargen gjør den svært så næringsrik. Faktisk har den høyere vitamin C innhold enn appelsinen, og er spesielt rik på vitamin K, B-vitaminet folat og kalium. Den er med andre ord en liten næringsbombe alle burde ha i kostholdet. Jeg bruker alltid brokkoli som tilbehør, lurer det inn i gryteretter eller bruker den rå i salater. Brokkolisalat er en soleklar favoritt her i huset. HER finner du oppskrift, den smaker aldeles nydelig til alt av tilbehør. Jeg lover dele oppskrift på enda en brokkoli favoritt i uken som kommer!
2016-02-15-16.40.28Jeg er så dillet på ovnsbakt crispy brokkoli om dagen. Ovnsbak brokkolibukettene med en slant olivenolje og havsalt i ovnen på 160grader i 10-15minutter. La de bli gyllenbrune og knasende sprø. Smaker så godt at det er fare for å spise et helt brokkolihode alene! Perfekt tilbehør til alt. Vi hadde bakt potet med ulikt fyll i helgen, og den crispy brokkolien var helt perfekt ved siden av. Må testes om du ikke allerede har prøvd!
2018-02-08 13.33.21I går arrangerte jeg Babyshower for lillesøster og hadde huset fullt av fine jenter. Vi laget tapas (blant annet med brokkolisalat – nam!) og serverte blant annet sprudlende sunn brownie. Stor stas for alle. Om en liten måned er jeg forhåpentligvis tante-Linn! Gleder meg stooort!

Ha en strålende fin mandag!

1 kommentar to “CRISPY BROKKOLI”

  1. Jeg synes det er flott at du oppfordrer til å spise mer fargerik mat og fokuserer på inntaket av grønnsaker. Synes likevel det er uheldig at du skiller mellom fiber i brød og grønnsaker fremfor å bruke begrepene uløselig og løselig fiber. Fiber fra grønnsaker kan på samme måte som korn føre til mageplager. Synes det blir fremstilt litt svart/hvitt.

    Ina
    February 13, 2018

Legg igjen en kommentar



Takk for at du titter innom bloggen min! Jeg heter Linn og er en sprudlende ernæringsrådgiver med bachelor i Samfunnsernæring. Jeg er eier av Sprudlende Sunn, mamma til to små luringer, og matelsker med lidenskap for naturlig og fargeglad mat! Jeg er heldig ambassadør for soma.no , naturkilden.net og familiebutikken.no. Kontakt/samarbeid: linn@sprudlendesunn.no

BLOGGARKIV