Hei på dere!
På denne tiden av året er det alltid mye sykdom. Har dere lyst på mine tips for å holde immunforsvaret på topp?
2018-03-19 11.47.11Omega 3 og Vitamin D- tilskudd
En god kvalitetsolje anbefaler jeg alle ta året rundt. Fiskeolje styrker immunforsvaret og er en kjent betennelsesdemper *. Min favoritt er Omega Cure. Den er fersk og av svært god kvalitet. Den smaker et hint av vanilje og er faktisk god. Barna står å hopper hver morgen og vil ha mer!
Vitamin D er en viktig brikke for energi, overskudd og for å styrke immunforsvaret. Cellene i immunforsvaret trenger vitamin D for å fungere optimalt. Min favoritt er denne fra Soma. Den tar vi små og store i alle måneder med r- i seg. Det er en fin regel for vitamin D tilskudd. Ta tilskudd fra september til april, også kan du ha et opphold i sommermånedene om du er flink til å være ute i sollyset. Da vil immunforsvaret være på topp og du vil føle deg mer energisk, selv i de mørkeste vintermånedene.
2018-03-19 11.40.31
Fermentert mat
Jeg får ikke snakket varmt nok om hvilken effekt fermentert mat har på kroppen vår. En god tarmhelse betyr også et godt immunforsvar. Jeg er så opptatt av dette med å spise mat som gjør magen og tarmen glad.  Vi trenger påfyll av gode bakteriestammer i tarmen, og det kan den fermenterte maten bidra med i  fleng! Selv merket jeg store forandringer etter jeg startet med surkål og kombucha. Dette er enkelt å trylle frem og en fin ting å krydre kostholdet med. For visste du at nesten 80% av immunforsvaret vårt sitter i tarmen? Jeg lager surkål, brygger kombucha og lager en knallgod fermentert salsa. Alle disse tre er ypperlige kilder til tarmstyrkende bakterier. Jeg hadde kurs for en herlig gjeng i går, og får ikke jublet nok over hvor herlig jeg synes den levende maten er. Det krever et kurs eller en god opplæring på alle prinsipper og regler, så går det meste av seg selv og det blir raskt en del av hverdagen. Surkålen over er min nye favoritt. Med spisskummin, paprika og gulrot. Supergod!
2018-03-19 11.44.39Greens og Amla
Både greens (i form av alger og gress) og Amla tar jeg periodevis i gjennom året. Det kan være i perioder med mye sykdom i hus, eller i perioder med mye stress. Mest av alt for å holde energien oppe og styrke immunforsvaret. Amla er stikkelsbær og naturens vitamin C bombe. Det er en kjent sak at høydosert vitamin C kan virke immunstyrkende. Men med noe sprikende forskning siden vitaminet er vannløselig og en vet ikke om en superdose bare vil være kostbar urin eller ei. En sak er i allefall sikkert, og det er at jeg har kjempe effekt av den. Jeg har brukt Alma i mange år når jeg starter kjenne forkjølelsen komme snikende. Her finner du amla i kapselform.
Greens fungerer som en multivitamin, med blant annet spirulinaalgen som har mange gode egenskaper. Greens gir påfyll av ekstra næring i hektiske perioder og er gull å ta når for eksempel matlysten ikke er på topp for å sikre optimalt inntak av grønne grønnsaker. Før tok jeg alltid i pulver form rørt ut i litt vann eller juice, men spør du meg foretrekker jeg heller kapsler. De finner du her.

Håper dette var til inspirasjon!
Riktig god helg til dere!

* Mildenberger, Jennifer Melanie. «The Interplay of Oxidative Stress Responses and Autophagy in Inflammation.» (2017).