EN GRØNNERE LIVSSTIL

Publisert April 9, 2018 // Uncategorized // 3 Kommentarer

DSC_7173
Jeg blir stadig dratt mer mot vegansk mat. Ikke for at jeg har problemer med å spise kjøtt, men for at grønnsakene, belgfruktene og den grønne maten tiltrekker meg. Jeg craver etter smoothies, grønne salater og grønnsakebowls med allskens deilige grønnsaker og spirer. Etter noen runder med Kickstart har jeg forstått at selv om jeg spiser veldig bra og trives svært godt med kostholdet mitt, trives kroppen enda litt bedre med lett mat og greens. Det er så deilig å føle seg lett i kroppen og klarere i hodet! Jeg foretrekker spise mer grønnsaker, mindre kjøtt, mer fisk og skalldyr, og ikke så altfor mye korn og melkeprodukter. Denne grønnsakscravingsen har selvsagt en sammenheng med at våren er i annmarsj også. Vinter og høst er tiden for tyngre mat, gryter og kjøttmat. Med våren kommer alltid lysten på lett mat, salater i alle mulige varianter og frukt/bær. På grunn av mitt ønske om en enda litt grønnere livsstil er jeg i gang med å “grønnistifisere” de jeg bor med også. Jeg putter stadig mindre kylling i grytene og erstatter med mer kikerter og linser. Jeg er også ivrig på å prøve få i de litt grønne blader og smake på litt spirer, men der har jeg en jobb. Dette kjenner nok de fleste småbarnsforeldre seg igjen i? Min kjære samboer tar heldigvis imot mine små lurerier og er blitt riktig så flink til å lage seg salater og den slags. Det skal så lite til å øke grønnsakeinntaket et par hakk. Her er noen tips fra meg!

Ha ALLTID 1-3 ulike grønnsakeslag på tallerken. Dette gjelder både til små og store. Selv når man spiser pannekaker eller brødskiver er det fint med litt farger på tallerken. Jeg forklarer mine små at kroppen trenger bra byggeklosser for at vi skal ha det bra, og de er fullt med på tankegangen. Oppskåret paprika, sukkererter og gulrot er fine, litt søte grønnsaker som passer ypperlig å knaske selv ved siden av pannekakene.

Lag deg salater og grønnsaksbowls til lunsj. Stek alltid opp litt ekstra rotgrønnsaker og søtpotet til middagen, og kok alltid ekstra quinoa når du først er i sving. Begge deler er nydelig i en salat kombinert med for eksempel avokado, en neve frø eller naturelle nøtter, masse grønne blader, kanskje litt søtt fra mango eller granateple og spirer om du har. Mange tenker at en må ha kjøtt, fisk eller skalldyr i salaten for å bli mett. Men eks quinoa er en helt super proteinkilde som kroppen kan utnytte vel så bra som noen kyllingbiter. Prøv! Her finner du litt salatinspirasjon.

2018-02-28 13.25.33
Lag gjerne en smoothie om dagen – lur ALLTID inn grønnsaker i smoothien. 
Dette er kanskje den beste måten “å lure” små (og store) til å spise mer grønt. Hos oss lager vi ofte smoothie til kveldsmat. Jeg har nesten alltid oppi frossen banan for sødme, og bær. De to kamuflerer det meste av grønnsaker, så en kan fint lure oppi både litt rødbet, spinat, paprika og ikke minst avokado. Lag gjerne smoothien i en skål og topp med masse digg. Denne rødbetsmoothien er toppers!

2018-03-14 14.00.35
Bruk mer belgfrukter og trapp ned på kjøttinntaket i middagsmaten. Dette er et godt tips for lommeboken også. Jeg lager mye enkle gryter med mye grønnsaker, kokosmelk og kjøtt eller fisk. Ofte torsk eller kylling. Disse grytene har jeg kanskje halvparten av det kjøttinntaket andre har (og som jeg hadde før) og erstatter resten med belgfrukter. Hos oss går dette ned på høykant! Kikerter kalles kanonkuler og er veldig populære!

Spis mer hvit fisk og mindre kjøttmat. Det er ingen hemmelighet at vi spiser altfor lite fisk i Norge. Spesielt vi på denne kanten av landet er dårlige på å få i oss nok fisk og sjømat. De fleste spiser laks, men den hvite fisken glemmes litt. Bruk mer hvit fisk til middagen, og spis fiskekaker med høy fiskeprosent. Faktisk er mange av de ferdigvariantene veldig bra, og ikke minst er knall alternativ i en hektisk hverdag.
Dette er en favorittmiddag hos oss. Det er denne gryten også.

2011-02-14-22.44.38
Sjekk dette innlegget om spirer om du ikke allerede er i gang med spiringen. En bombe til næring, godt og fin topping på det meste!

Ha en fin mandag!

3 kommentarer to “EN GRØNNERE LIVSSTIL”

  1. Så enig med deg. Blitt ganske god på fisk etterhvert, spiser ikke kjøtt man-tors (med mindre det er rester) sånn at vi med god samvittighet kan legge litt ekstra penger i bra økokjøtt i helgene. Men har en liten vei igjen på vegetarmiddagene. Har trua på at det blir bedre med tida 😊 eksponeringsterapi FTW 😃

    Ida
    April 9, 2018
    • Som jeg skulle sagt det selv! Så supert! Ja, eksponering, eksponering, eksponering 😉

      Linn
      April 10, 2018
  2. Åh, det er så fint hvordan vi er stilt inn på sesongene, synes jeg. Grønne, lette salater nå som våren etterhvert kommer mer og mer i gang, og mer kakao og bær og karbohydrater når høsten gir oss alt vi craver. 🙂

    Skogfrue
    April 10, 2018

Legg igjen en kommentar

HEI!



Takk for at du titter innom bloggen min! Jeg heter Linn og er en sprudlende ernæringsrådgiver med bachelor i Samfunnsernæring. Jeg er eier av Sprudlende Sunn, mamma til to små luringer, og matelsker med lidenskap for naturlig og fargeglad mat! Jeg er heldig ambassadør for soma.no , naturkilden.net og familiebutikken.no. Kontakt/samarbeid: linn@sprudlendesunn.no

ARKIV