MINE TOPP 5 MATVARER

Publisert August 3, 2018 // Uncategorized // 2 Kommentarer

Hei i fredagen!
I går hadde jeg første arbeidsdag på Dr. Fedon Lindbergsklinikk. Jeg har vært frem og tilbake på klinikken siden april/mai for opplæring og annet gøy, men i går var altså første arbeidsdag med den hvite frakken på, skilt og fine visittkort liggende på pulten. Jeg elsker å bidra til en bedre helse igjennom kostholdsveiledning. Det er givende å kunne bedre en plagsom mage, vonde ledd, få energi og overskudd tilbake eller jobbe med vektreduksjon. Jeg har veiledet siden 2012 og har siden den gang hatt mage-tarmplager og diabetes som to hjertesaker. Kanskje mest på grunn av min lange bakgrunn med mye mage-tarmplager, og fordi jeg fant raskt ut at tarmen er roten til det meste når jeg startet fordype meg i temaet. Men også fordi min kjære (snart) mann har diabetes. Det er spennende å se hvordan blodsukkeret kan holdes i sjakk med riktig mat og hvor lite insulin det faktisk er behov for om en spiser best mulig. Jeg skal fortsatt veilede igjennom Sprudlende Sunn også, men vil være et par dager i uken i Oslo fremover. Det skal bli så lærerikt, givende og gøy!

Om du skulle valgt 5 matvarer som dine topp 5 matvarer, hvilke hadde du valgt?

Jeg har nok endret på svaret mitt etter hvert som jeg har vært i gjennom denne kostholdsreisen. For jeg spiste et helt annet kosthold i 2009 som fersk ernæringsstudent enn jeg gjør i dag. Det samme med 2011, så endret mye seg det året jeg studerte i København og vipps falt ting mer på plass. Både i forhold til kunnskapen jeg tilegnet meg, men også hva som kjentes rett på egen kropp. For en ting er sikkert, og det er at vi alle er ulike individer og har ulike behov. Det siste året har jeg igjen endret meg i den forstand at jeg har hatt en dragning mot mer plantebasert mat. Les dette innlegget om hvorfor jeg ønsker spise mer plantebasert og hvorfor jeg synes det er så bra. Det betyr at mine topp 5 matvarer NÅ var kanskje ikke mine topp 5 for to år siden. Hvilken er dine?

Mine topp 5 matvarefavoritter må bli følgende…
DSC_8299
SØTPOTET
Rotgrønnsaken som har tatt verden med storm. Den er en favoritt av fler grunner. Ikke bare er den ganske så rik på næring med mye betakaroten (A-vitamin) og mineraler. Den er også enkel å tilberede og enkel å variere med. Jeg ovnsbaker som regel i terninger eller staver. Ovnsbakt søtpotet er fantastisk godt til fisk, kylling, i salaten,eller  i ulike grønnsaksbowls (som denne fantastiske BUDDA BOWL). Den kan også kuttet på langs og ovnsbakes med litt digg topping, stekes i skiver og dermed brukes som nachos, brukes i bakst, eller kokes sammen med et par vanlig poteter og moses sammen med en god klatt smør til en fløyelsmyk puré (sjekk denne digge middagen). Den er også fantastisk fin i babymat, som i denne mosen.

AVOKADO
Jeg vil påstå at en avokado pr dag gjør store underverker med kroppen. Eller i alle fall en halv en pr dag. Avokado inneholder ufattelig gode fettsyrer kroppen blir glad av. Den er rik på mange gode vitaminer og mineraler, metter godt og gir god konsistens. Den er en fast følgesvenn i smoothies (for å gjøre smoothien mettende og tilføre fettsyrer, se to digge oppskrift her), smaker fantastisk i salaten, er godt som topping på knekkebrød eller brødet, eller for ikke å snakke om guacamole.
DSC_6076EGG
Fordi egg er supermat på sitt beste. Egg inneholder alle vitaminer bortsett fra vitamin C. Det er en fantastisk proteinkilde med utrolig god proteinkvalitet og inneholder gode fettsyrer. Egg kan brukes i det meste og løfter raskt måltidet til nye høyder. Jeg kan spise tre egg på rappen i en måltid, som for eksempel lunsjen over, lage med eggerøre, omeletter, ha egg i salaten eller på brød/knekkebrødet. Dessuten blir jo ikke pannekakene, vaflene eller kakene de samme uten egg!

MANDLER
Mest fordi jeg tror jeg kunne levd på nøttesmør. Jeg har ALLTID en stor krukke nøttesmør i kjøleskapet og den brukes daglig som topping på smoothie, på grøten, på knekkebrødet, i potetlompe med bananskiver (barnas favoritt), eller rett og slett til mumsing (supergodt å dyppe fruktbiter i!). Her er oppskrift på fantastisk godt mandelsmør. Mandler er også en liten næringsbombe i seg selv, med gode fettsyrer og mineraler kroppen blir glad av. Mandler kan knaskes som de er, stekes litt i ovnen med salt, eller hakkes i typ granola osv. En favoritt!2018-02-05 15.05.39KIKERTER
Hva skulle jeg gjort uten kikerter? Helt siden jeg oppdaget kikertmel har jeg vært frelst. Kikerter kan kjøpes tørre og bløtlegges eller ferdige i hermetikk/kartonger. De proteinrike og svært næringsrike små ertene er allsidige i bruk og smaker nydelig lett ristet i litt olje og krydder. De egner seg som middagstilbehør (kanonkuler kalles de her i huset), i salaten, eller kan moses til herlig hummus (som dog må være min favorittdipp ever! Oppskrift på næringsrik rødbethummus her), eller moses og formes til kuler eller “veggiskaker”. Her er oppskrift på digg falaffel. Også kommer jeg jo ikke uten min kjære kikertpannekake. Her er orginaloppskriften, og gjør du et kjapt søk etter “kikertpannekake” på bloggen popper det opp SÅ mange herlige oppskrifter. Kikertpizza, kikertlasagne, enchiladas for å nevne noen!

Enig i favorittene mine? 🙂
GOD HELG!

2 kommentarer to “MINE TOPP 5 MATVARER”

  1. Veldig fint å lese at du har blitt så positiv til mer plantebasert mat <3

    Min topp 5 tror jeg må bli; tahini (av god kvalitet!), grapefrukt. avokado, sjokolade og agurk.

    Ragnhild
    August 7, 2018
    • Jaa. Så fine topp 5! Sjokolade<3

      Linn
      August 7, 2018

Legg igjen en kommentar



Takk for at du titter innom bloggen min! Jeg heter Linn og er en sprudlende ernæringsrådgiver med bachelor i Samfunnsernæring. Jeg er eier av Sprudlende Sunn, mamma til to små luringer, og matelsker med lidenskap for naturlig og fargeglad mat! Jeg er heldig ambassadør for soma.no , naturkilden.net og familiebutikken.no. Kontakt/samarbeid: linn@sprudlendesunn.no

BLOGGARKIV