Hei sveis!
Håper dere nyter julens fridager og lader opp til en nytt år. Jeg savner allerede jobb (selvom jeg virkelig nyter late dager også!), og har etter å ha fått en del spørsmål i julen skrevet et innlegg om dette med gluten. Det er mange som lurer på å kutte gluten, hvorfor det kan være lurt å kutte gluten, hvorfor jeg spiser lite gluten og hvordan spise optimalt for å ha en glad og fornøyd kropp.

Jeg har ved fler anledninger skrevet om glutenfritt kosthold og vinklet det på den måten at glutenfritt ikke alltid har fellesnevner med sunnhet. Det er jeg fortsatt veldig opptatt av og bruker mye tid på å forklare på kostveiledninger og foredrag jeg har. Jeg er også veldig opptatt av at gluten i store mengder ikke er bra for oss. I gjennom mange år med kostholdsrådgivning har jeg fått gode resultater ved å kutte eller redusere på gluteninntaket. Jeg har i mange tilfeller hjulpet mennesker til et helt nytt liv, og det med kun enkle grep innen kostholdet. Det er altså helt soleklart at gluteninntaket ditt spiller er rolle for helsen din. La meg forklare deg hvorfor.

Gluten er et stort protein som finnes naturlig i alle de vanlige kornsortene vi spiser. Bygg, hvete, rug og spelt. Havre er naturlig glutenfritt, men siden havre ofte dyrkes tett inntil glutenholdige kornsorter kan støv osv “forurense” havren så den ikke lenger kan kalles glutenfri. Dyrkes havren for seg selv kan den derimot kalles glutenfri. Glutenets rolle er å gjøre baksten luftig, saftig og holdbar. I heveprosessen dannes noe som kalles et glutennettverk som på mange måter kan sammenlignes med et spindelvev. Dette nettverket har du garantert sett når eks bolledeigen har hevet og deigen er full av luft. Uten dette nettverket hadde deigen overhode ikke hevet like bra og like kjapt, baksten hadde heller ikke blitt spesielt luftig og heller ikke spesielt holdbar. Vi har vel kanskje alle spist glutenfri bakst som ikke har vært spesielt luftig, saftig eller holdbar. Glutenfri bakst har nemlig en tendens til å heve dårlig, bli kompakt og tørt. Glutenets fantastiske egenskap er derfor bakernes hemmelighet. Det puttes en slant her og en slant der med EKSTRA gluten i baksten vi spiser. Dette sparer tid og penger siden baksten hever raskere og vi forbrukere digger den luftige, saftige baksten.

Nå vet du altså at i brødet, rundstykket eller bollen du kjøper deg på butikken er det både naturlig gluten i melet som er benyttet i deigen, PLUSS ekstra gluten som er tilsatt. Industribakt brød inneholder derfor superdoser gluten, og spiser du industribakst til 3-4 måltider om dagen er det ikke rart kroppen din sier i fra. Med et par brødskiver til frokosten, et rundstykke til lunsj og brødskiver til kvelden er glutenregnskapet på topp for lenge siden. Kroppen vår er ikke skapt til å klare å fordøye og håndtere så store mengder på en gang!

Er det derimot sunnere å velge glutenfritt brød tenker du sikkert nå?
Svaret er enkelt: Nei! Det er dumt å kutte gluten helt fra kostholdet uten å utredes skikkelig. Som nevnt tidligere kan du få gode resultater ved å kutte gluten om du sliter med helsa, men gjør det i samarbeid med en flink veileder. Det er så dumt å kaste seg på bølgen av ferdigmat og kanskje både gå opp i vekt og kjenne på en følelse av laber energi (på grunn av dårlig status av vitaminer og mineraler). Mange kan ha gode effekter ved å spise GLUTENREDUSERT. Det er det mange studier som også løfter oppunder. Nylig ble det publisert en større dansk studie som viser at et glutenredusert kosthold ga endringer i tarmbakteriene, bedret fordøyelse og vektnedgang. Les hele studien her.

Her kan du lese mer om hvorfor mange produkter som er merket glutenfritt ikke alltid er så bra for deg.

Her en et eksempel på en

DAGSMENY MED GLUTENREDUSERT KOST:

Frokost: Smoothie eller en skål yoghurt naturell med bær og hakkede nøtter.
Lunsj: En fargerik salat ala denne med litt kylling, eller en omelett
Mellom: Et eple og en neve nøtter
Middag: Kyllingwok med quinoa til.
Kveldsmat: Knekkebrød med pålegg

I denne dagsplanen er det altså kun gluten i kveldsmaten, og her er det ingen superdose med gluten siden knekkebrød ikke er tilsatt noe ekstra gluten, men bare inneholder den dosen fra eks rugmelet som er brukt. Det er altså MYE helse i å velge glutenredusert kost!
Jeg hjelper deg gjerne med å legge opp en kostplan eller annet.
Send med en mail så tar vi en veiledning over skype, telefon eller på klinikkene jeg jobber.
Se mer her!

Ønsker dere en strålende fin søndag!