VI MÅ SPISE MER FISK!

Publisert January 14, 2019 // Uncategorized // Legg igjen en kommentar

Nordmenn ligger på toppen når det gjelder sjømatkonsum, men vi spiser stadig mindre, spesielt de unge.  Oktober i fjor kom Norsk Sjømatråd med den største innsiktsrapporten gjort på nordmenns sjømatkonsum. Rapporten er basert på en rekke undersøkelser på folks matvaner, handlevaner og hvilke tanker folk har om fisk og skalldyr. Rapporten “Fiskespiseren” viser at inntaket vårt har stupt bare siden 2012, og spesielt hos de unge. Ungdommer spiser minst av alle aldersgrupper. 69% av norske ungdomskoleelever sier de spiser mindre fisk enn Helsedirektoratets anbefaling om fisk 2-3 gr i uken. Den landsdekkende Ungkostundersøkelsen 2015-2016 viser at ungdommer spiser mer godteri enn fisk, og mer enn fire ganger så mye kjøtt som sjømat.

Vi spiser omtrent 53kilo fisk i året, og hos de mellom 20-40år har konsumet falt med hele 46% bare siden 2012. De stiller i en klasse for seg, nettop fordi de er småbarnsforeldre og er i gang med å danne seg nye kostvaner som de skal bringe videre til neste generasjon. Årsaken til at vi stadig velger bort sjømaten er sammensatt, de unge synes fisken er vanskelig å tilberede og rapporterer om dårlig tid til matlaging. Mange velger også bort fisk fordi det er dyrt, og mindre tilgjengelig enn annen kjapp mat. Bare 5,5% av alle dagens måltider (frokost, lunsj, mellommåltid, middag, kveldsmat) inneholder fisk, det betyr at vi alle har forbedringspotensiale. Matindustrien og dagligvarebransjen har også et ansvar, både med å gjøre fisk mer synlig i hyllene, redusere prisen og ha kjappe løsninger tilgjengelig til forbrukeren.
Mye har skjedd på den fronten de senere årene. Fiskeburgere av god kvalitet med mye fisk, former med ferdig fiskefileter til å sette rett i ovnen og fokuset med fisk som pålegg er gode, tilgjengelige alternativer. Fler dagligvareforretninger har også kommet på banen, blant annet har Kiwi priskutt på fisk og fiskeprodukter nå i januar og februar. Slike tiltak er supre tiltak for å øke fiskeinntaket hos alle aldersgrupper.

Fisken har fantastiske helseeffekter, det er det trist å gå glipp av!
Fisken kan redusere risikoen for hjerteinfarkt, slag og flere former for kreft. Den kan gjøre oss smartere, kroppen slankere og gir mengder av protein til musklene.

Hjernen og synet
For hjernen og synet er fisk, spesielt fet fisk en super kilde. De langkjedede omega-3 fettsyrene (EPA og DHA) er viktig bestanddelen i alle kroppens cellemembraner, men spesielt viktig i hjernen og netthinnen i øyet. Fettsyrene er viktig for utvikling ev sentralnervesystemet, og studier kan tyde på at et lavt fiskeinntak kan øke risikoen for depresjon.

Hjertehelse og kreft
Risikoen for å utvikle hjerte-karsykdom reduseres ved inntak av fisk. Omega-3 fettsyrene gjør blodårene mer elastiske, minsker risikoen for blodpropp, og reduserer blodtrykket. Inntak av fisk er også assosiert med en reduksjon for ulike typer kreft.

Betennelseshemmende effekt
Fet fisk har en dempende effekt på betennelser i kroppen. Det er derfor spesielt viktig å være bevisst på fiskeinntaket og vurdere tilskudd av omega-3 om en sliter med vondter og plager.

God kilde til jod!
Hvit saltvannsfisk, spesielt hyse, sei og torsk er rik på jod. Jod er helt essensiell for at skjoldbruskkjertelen skal produsere hormonene som regulerer stoffskiftet vårt. Fler nye studier viser at spesielt unge jenter og kvinner i fertil alder har for lavt jodinntak. Mager fisk og skalldyr bør ta større plass i kostholdet vårt!

Formidabel proteinkilde
Proteinet fra fisk har meget høy kvalitet og inneholder alle de essensielle aminosyrene kroppen trenger for å bygge muskler. Fiskeproteinet er fettfordøyelig og absorberes godt, det gjør fisk til en veldig god proteinkilde.

Mitt beste tips er å lage ukemeny med oversikt over ukens middager hver søndag. Tenk at fisken bør være en del av middagsmåltidet 2 ganger (eller mer) i uken. En bonus er om du klarer få fisk inn som en del av frokosten eller lunsjen. Fiskekaker i matboksen, terninger med laks i salaten, eggerøre med røket ørret/laks på brødskiven, eller rett og slett den gode gamle klassikeren: makrell i tomat.


Her er mine fiskefavoritter til middagen: 
Kreaolsk torskegryte denne fiskemiddagen er hele familiens favoritt!
Laks i wrap, enkel middag som kan varieres i det uendelige!
Pasta med pesto og laks
Laks med brokkolisalat
Torsk med rotmos og bacon

Lakselasagne
– NAM!
Sashimi

Spiser du fisk 2-3 ganger i uken?

Ingen kommentarer to “VI MÅ SPISE MER FISK!”

Legg igjen en kommentar



Takk for at du titter innom bloggen min! Jeg heter Linn og er en sprudlende ernæringsrådgiver med bachelor i Samfunnsernæring. Jeg er eier av Sprudlende Sunn, mamma til to små luringer, og matelsker med lidenskap for naturlig og fargeglad mat! Jeg er heldig ambassadør for soma.no , naturkilden.net og familiebutikken.no. Kontakt/samarbeid: linn@sprudlendesunn.no

BLOGGARKIV