Er det bare jeg som spiser sjokolade hver dag?
Mange jeg møter på min vei tyr til sjokolade på butikken når blodsukkeret er lavt, høvler nedpå og husker knapt hva de har fortært. Det er uheldig og bunner ofte ut i dårlig planlegging, lang tid mellom måltidene og for mye raske karbohydrater til hvert måltid. Det var i grunn ikke dén sjokoladen jeg mener. Jeg mener den sjokoladen som virkelig nytes som ren hverdagsluksus. Den sjokolade som gir kroppen din masse gode byggeklosser, som fyller på med mineraler og næringsstoffer og som GIR deg en god følelse i kroppen. Sjokolade som gjør kroppen GLAD!

Jeg lager stort sett rå sjokolade annenhver uke. Jeg lager opp en god slant som varer en stund, siden jeg kun koser meg med en liten bit eller to hver dag. Om resten av huset finner boksen kan det hende jeg må til å kokkelere hver uke 😉 Rå sjokolade har jeg laget i mange år og du blir på mange måter hektet. Jeg lager sjokoladen av dobbel mengde kakaomasse som kakaosmør, smaker til med litt kokossirup og vaniljepulver. Noen ganger rører jeg også inn Lecithinpulver for å få den mer kremet i konsistensen og kollagen for mer protein. Jeg sverger til Supernature sine kakaoprodukter, fordi kvaliteten og smaken er den beste. Og jeg sverger til kokossirup som søtning fordi den gir en rundt og god litt karamellaktiv søtning, uten at blodsukkeret går bananas. Elsk på hverdagssjokolade!

Rå sjokolade – til en stor sjokoladeplate trenger du:

200g kakaomasse
100g kakaosmør
ca 3 ss kokossirup
1 ts vaniljepulver (kan sløyfes)
1 ss lecithin og 1 ss kollagen (valgfritt)

Min favoritt-topping:
Bipollen
Gojibær
Pistasjenøtter
Havsalt

Hakk kakaomassen og kakaosmøret om det ikke allerede er små biter. Smelt i en skål over vannbad. Rør så inn søtning og evt vanilje, kollagen og lecithin. Hell i en ønsket form (husk å legg papir/folie i bunnen av formen så du får den opp igjen. Dryss på ønsket topping og sett kaldt. Nyt en bit eller to ved siden av tekoppen eller kaffekoppen hver dag om du vil! Hverdagsluksus!