Skulle jeg valgt meg et tema jeg digger og brenner litt ekstra for innen ernæring: TARM. På torsdag forrige uke var jeg på høstseminaret til Norsk selskap for ernæring. Der fikk vi masse bra innputt med det nyeste nye innen tarmhelse. Siv Kjølsrud Bøhn holdt et utrolig innholdsrikt og spennende foredrag om “Farmen i tarmen”. Foredraget var basert på hennes to store artikler i tidskriftet for foreningen, de kan du lese her. Hun tok oss igjennom hvor viktig en god tarmflora ér, hvor stor del denne bakteriegjengen i tarmen vår faktisk har å si for oss, og hvor mye en ubalanse kan gjøre. Vi skal ikke lenger tilbake enn til min egen studietid hvor tarmen hadde særdeles liten fokus. Vi har i mange år jobbet mot livet i tarmen, brukt antibiotika, spist “død” mat og vært nøye med hygienen. Dette har ført til en betraktelig nedgang i bakterieinfeksjoner og sykdom, men en betraktelig økning har skjedd i auto-immune sykdommer. Hvor tenker du svaret ligger?

Bakteriegjengen i tarmen din har ikke bare en viktig rolle for fordøyelse, de har også ufattelig mange viktige roller, som å gi deg energi, lage vitaminer, enzymer, fytokjemikalier, de styrer faktisk også metthet/sult igjennom produksjon av blant annet kortkjedede fettsyrer som gir oss energi. Så dette er komplekst, men SÅ spennende! Tenk, 60% av avføringen vår består av døde og levende bakterier. 60%! Det sier litt om hvor stor del av tarmen din som er fylt opp med disse viktige beboerene. Vi trenger et mangfold av mange ulike arter som lever der nede i en fin harmoni. Det ble snakket en del om viktigheten av god ernæring, hvor bra amming er og hvor stor forskjell det er for barn født vaginalt og keisersnitt. Det er fra du er 0-3år du legger grunnlaget for en happy bakteriegjeng og mangfold i tarmen. Der kommer BRA baby og barnemat inn. Vi MÅ gi barna våre bra mat, så vi legger det beste grunnlaget! Sjekk ut BareBraBarnemat, der er det så mye bra å finne fra flinke ernæringskollegaer.

Så hvordan kan du styrke bakteriegjengen i tarmen din tenker du kanskje nå? Mat som fungerer som mat for de gode bakteriene i tarmen, såkalt PREBIOTISK mat er gull! Her kommer vi inn på fiber, gjerne fra fargerike grønnsaker, belgfrukter, nøtter osv. Her har de i studier sett en forandring på bare 24timer. Spiser du mye fiber vil du øke variasjonen i tarmen betraktelig, pluss at de igjen vil produsere kortkjedede fettsyrer. Probiotika-tilskudd var derimot mer omdiskutert, men fermentert mat var: Tjohoi! Kjør på!

Marit Kolby Zinöcker holdt også et superspennende foredrag om tilsettningsstoffer og da spesielt konsistensmidler. Her kan man bli litt skremt, siden bruken har økt betraktelig. Og gjerne brukes disse stoffene i mat som markedsføres som sunne. De lovlige E-stoffene vi bruker i matproduksjon i dag er nøye testet står det, men INGEN er testet opp mot bakteriefloraen i tarmen. Ingen er heller testet når de blandes i en coctail. Museforsøk har vist lite hyggelige resultater, og det var spesielt konsistensmidlene: “Karragenan E407”, “Karboksymetylcellulose CMC” og “Monoglyserider av fettstoffer E471”. Disse stoffene endrer tarmfloraens sammensettning og genuttrykk, øker betennelses som igjen trigger vekst av sykdomsfremmkallende bakterier, og reduserer vekst av beskyttende bakterier. Jeg anbefaler dere å se dokumenteren på NRK: “Gull i tarmen”. Her får dere et lite innblikk.

Det ble også forelest om miljøgifter, noe som er skremmende synes jeg. Vi bærer fortsatt med oss synder våre forfedre gjorde for mange-mange generasjoner siden. Vi har miljøgifter i oss og får det i oss fra værstingene: fisk, men også igjennom kjemikalier vi omgir oss med både i vaskemidler, såper, kremer og mat. Det forskes nå mye på hvordan kjemikaliene kan forstyrre tarmfloraen negativt.

Spennende ikke sant? Dette øker bare viktigheten av BRA mat og BRA næring til tarmen vår. Det øker også min gnist for å jobbe med akkurat dette. God ernæring er altså SÅ viktig! Jeg får ikke gapet det ut nok ganger! BRA mat og ernæring dreier seg om så ufattelig mye mer enn bare vekt!