I tråd med boka mi har jeg lyst til å starte en ny fane her på bloggen, jeg!
Mange av oss har en liten vei å gå for å øke grønnsaksinntaket. Det holder ikke med litt paprika på osten og brokkoli til middagen. Kroppen trives best med grønnsaker til alle måltider, og aller helst halve tallerken. Det er så mange digge grønnsaker som igjen har mange bra bruksområder. Hver måned tenkte jeg løfte frem en favoritt-grønnsak og fortelle deg hvorfor du skal spise den. Er ikke det en bra plan?🤗

Månedens favoritt er PASTINAKK!

Den litt store hvite gulroten. Den som ligner veldig på persillerot, men som har en mye mildere smak. Pastinakken er i familie med både gulrot og selleri, men smaken minner mer om en litt nøtteaktig potet. Fordelen er nokså høyt innhold av kostfiber som spesielt tarmbakteriene jubler av. Den er også litt snillere med blodsukkeret enn poteten, og er en god kilde til B-vitaminet folat. Som poteten er den også en god kilde til kalium og vitamin C. Jeg bruker den ofte til ovnsbaking, som fries på samme måte som poteten. Da skyller jeg den godt og beholder skallet på. Deler den i passelige fries, riller litt rapsolje over, og krydrer. Den blir best om den stekes på 180grader i ca 30min. Det er supergodt ved siden av det aller meste.

(Reklame) Jeg digger forresten dette krydderet fra Helios. Jeg bruker faktisk bare Helios-krydder. Alle er så gode!

Pastinakken smaker også vidunderlig som puré med en klatt smør ved siden av både fisk eler kjøtt. Den norske pastinakk-sesongen er hele høst/vinter, altså fra august til og med mars. Nå er den på sitt beste! Har du testet pastinakk før?