I tråd med den flunkende nye boka mi, vil jeg hver måned presentere en super-grønnsak som inneholder mye bra næring til kroppen. Mars-favoritten må bli rødbeten. Dette er en av mine absolutt grønnsakfavoritter. Bare fargen gjør meg så inderlig GLAD!

En mer fargeglad grønnsak finnes jo nesten ikke. Det er det sterke fargepigmentet betacyanin som gir den fine fargen. Rødbeten er en ypperlig kilde til B-vitaminet forlat. B-vitaminet gir ikke bare energi og overskudd, men er også viktig for fertilitet. Dessuten er den rik på antioksidanter og ikke minst kostfiber som tarmbakteriene jubler av! Det jeg kanskje digger aller mest med rødbeten er at den har så mange bruksområder. Og siden mange (spesielt de minste) reagerer på den litt jord-aktige smaken kan den lett kamufleres inn i en del gode retter.

Jeg har skrevet om rødbeten tidligere HER. Der finner du tipset jeg digger: ovnsbakt rødbet i terninger. Det er supert i salaten, eller for ikke å snakke om til fisk! Ved ovnsbaking kommer sødmen frem i rødbeten og den blir enda litt bedre. Ukentlig lager jeg hummus, og aller helst putter jeg oppi litt rødbet også. Jeg elsker når grønnsaker og farger lures inn der det kan. Her er oppskrift på rødbethummus.

Den største favoritten hos de to minste i huset er rødbet i pannekakene. Konsistensen på pannekakene blir nydelig og smaken enda nydeligere! Her er oppskrift. Ellers er disse rosa bokhvetepannekakene geniale med all slags pålegg. Rødbet er også gull i smoothie eller juice, men der er det lurt å kun ta en liten bit slik at smaken ikke blir for dominant. Et triks er å kombinere med sitron, eplejuice eller ingefær som alle kamuflerer bete-smaken bedre.

I boken min har jeg delt en vanvittig digg kombinasjon jeg lager ofte: ruccola, rødbet, chevre, valnøtter og honning. Det er SÅ GODT!!

Bruk rødbeten mer, den byr på så mye deilige byggeklosser som kropp og hodet blir GLAD av!