Eller, la oss si at belgfrukter også går under kategorien grønnsak. For med SÅ mange gode egenskaper i kroppen fortjener de like mye oppmerksomhet som grønnsakene. Aspargesbønner er en av mine absolutt favoritter. Er jeg hjemme alene kan jeg frese en pose frosne aspargesbønner i litt smør og i pannen i noen minutter. Krydre med hvitløk, salt og pepper og kooose meg. Jeg spiser det ofte som tilbehør til gjerne enkle retter som fiskekaker, kylling eller annet. Jeg elsker også lage en lun salat med aspargesbønner, gjerne noe søtt og grønne blader til.

Aspargesbønner, eller brekkbønner som den litt større versjonen heter tar meg raskt tilbake til barndommen med sanking på sensommeren hos en lokal bondegård og utallige middager med bønnestuing. Aspargesbønnene har sesong i Norge på sensommeren mellom august og september. I fjor plukket vi en hel haug på grønnsaksplukking i august, og allerede første uken i september når planen var å hamstre litt mer var alt tomt. Bønnene er populære i det asiatiske kjøkkenet, også vet jeg franskmennene bruker det flittig.

Aspargesbønner er rike på fiber gjengen i tarmen vår jubler av. De er også rike på b-vitaminet folat som de fleste andre grønne grønnsaker. Som andre bønner er de også proteinrike, noe som gjør at de funker super i en vegetar salat! I boken min har jeg delt en nydelig lun salat med aspargesbønner, søtpotetterninger, avokado og nektariner. Den er en liten smaksbombe i seg selv, og for en ekstra digg twist kan den toppes med noen skiver spekeskinke og litt pesto. Skikkelig digg!

LUN SALAT MED ASPARGESBØNNER

Til 2 personer trenger du:

250 g aspargesbønner
1 søtpotet i terninger (ovnsbakt med rapsolje, og krydder)
1/2 finhakket rødløk
1 avokado
2 nektariner eller 1/2 mango

Ovnsbak søtpoteten i ovnen på 200grader i ca 15-20 min avhengig av størrelsen på terningene. Del avokado i terninger, nektarin eller mango i båter og fres aspargesbønnene i pannen med litt smør + krydder. Vend alt sammen og server mens grønnsakene enda er litt lune. Server som tilbehør til middag, spis den som den er eller topp med litt pesto og spekeskinke for ekstra luksus. Supergodt!

Om du ikke har aspargesbønner i kostholdet ditt enda er de virkelig å anbefale! Nam!