Hei på deg og god onsdag!
Nå er den fine gjengen min på “Spis deg slank og glad” kurset inne i sin sjette og siste uke på kurs. De har lært om alt fra matens byggeklosser til sunnere søtt, mat for god tarmhelse, mat som virker betennelsesdempende og i denne uken: Hormoner! Hvordan vi lever, hvordan vi spiser og drikker, bevegelse, omgivelser, alt påvirker vår hormonelle harmoni! Jeg elsker når kursdeltakerene mine har kommet så langt i løpet som til den siste hormondelen. Så mange aha-opplevelser dukker opp, og målene de satte seg ved kursstart er ikke lenger de målene de har nå. Noen mål kan selvsagt sjekkes av, men med god kunnskap om ernæring og kroppen “i ryggsekken” er også mange mål snudd opp ned. Hormonell harmoni kunne jeg skrevet om i timesvis, men om alt skal snurpes ned til et minimum handler det i det store og hele om å ta gode valg for en selv. Gode valg som gjør at DU har det bra. Valg som gjør at du kan være den beste versjonen av deg selv, valg som får deg til å føle glede, mestring og ikke minst den gode følelsen i kroppen. Hvilke valg er viktige for deg?

Her kommer MINE topp seks hverdagsvalg som får meg til å føle meg bra!

Farger på tallerken til alle måltider

Dette valget her gjør meg så bra! Jeg fyller på med farger enten det er på havregrøten, pimper brødskiven/knekkebrødet, salaten, omeletten og middagen. Vi trenger spiser mer farger i form av frukt og grønnsaker for å føle oss BRA!

Trening og bevegelse

Trening gjør meg glad! Jeg elsker følelsen jeg får på løpetur, jeg elsker pushe kroppen det lille ekstra og kjenne følelsen av mestring etterpå. Jeg kjenner også at rolige økter, gåturer og yoga er viktig for meg. Jeg prøver prioritere litt bevegelse hver dag, men må stadig jobbe med meg selv her. Noen dager kan jeg ende med å kun sitte på rompa på kontoret hele dagen og kun gå til og fra bilen i forbindelse med henting av barn. Andre dager får jeg lurt både yoga og løpeturer inn i timeplanen. Jeg blir en bedre utgave av meg selv når jeg får beveget meg!

Tid med barna

Mine to små propeller gir meg grå hår til tider, men de fyller meg også med så uendelig mye glede. Jeg blir så glad av å henge med de! Jeg prioroterer derfor å hente tidlig, ta fridager og (litt for) lang lesetid før de legger seg på sengekanten. Vet du at for hormonell harmoni er vi avhengig av berøring og kjærlighet? Gjerne bare i form av en kos fra de aller minste💛

Selektiv med hvem jeg bruker tid på

Dette valget her høres kanskje sært ut. Men dette er et viktig valg for meg. Jeg er en mer introvert enn ekstrovert type, så jeg trives godt i eget selskap og er ganske så avhengig av egentid. Det er nok derfor jeg trives godt med hjemmekontor og formiddager helt for meg selv. Likevel er jeg en sosial sjel og elsker spontanitet. Ingenting gjør meg gladere enn spontant besøk fra venninner eller verdens beste lillesøster. Som introvert type er jeg følsom og påvirkes veldig av andres utstråling. Har noen rundt meg dårlige vibber blir jeg raskt påvirket og blir ikke den beste utgaven av meg selv. Derfor har jeg nok blitt veldig selektiv med årene. Hvilke personer ønsker du å ha i livet som får deg til å gløde, fyller deg med inspirasjon og glede? Og hvilke suger energi fra deg og har negativ utstråling?

Opprydning i sosiale kanaler

På samme måte som jeg er selektiv med hvilke jeg ønsker omgi meg med, er jeg også selektiv til hvilke jeg følger i sosiale kanaler. Jeg vil skrolle på instragram for å få inspirasjon og gode vibber, ikke for å føle meg dårlig enten det gjelder kroppspress, interiør eller dårlige meninger. Jeg er derfor ganske så sær når det gjelder hva jeg har i instagram-feeden min. Husk at du og bare du bestemmer hva du skal påvirkes av i denne influencer-verdenen! Det er så viktig!

Ryddig hjem

Altså, dette valget her føles litt flåsete. Men! Jeg er altså såå avhengig av å ha det pent og ryddig rundt meg! Jobben min handler i det store og hele om å være kreativ og inspirere. Jeg klarer ikke konsentrere meg eller få til noe som helst når det ikke er fint rundt meg. Derfor er det viktig for meg å rydde litt hver kveld, lære barna å rydde opp etter seg, vaske klær jevnlig for å unngå en kjempehaug og ha en dag i uken hvor noen timer er satt av til å shine hjemme før jeg tar helg. Ryddighet er en viktig verdi og er derfor viktig å prioritere for å unngå stress hos meg!

Hvilke valg tar du for deg selv?