Surdeig er i vinden som aldri før, og HURRA for det, for det er så mye helse i god bakst!🎉

Jeg vil inspirere til å spise fargerike tallerkner og kjenne gleden av den effekten det har på kroppen. Med det er det naturlig å trappe ned på kornet for å gjøre plass til grønnsaksrettene. “Det er begrenset hvor mye farger du kan pimpe den brødskiven med”, pleier jeg å si. For tenk så mye digg kroppen får i seg når du velger å erstatte brødskivelunsjen med en salat eller en suppe! Når det er sagt skal vi ikke kutte brødet og baksten. Vi skal bare spise mindre av det, og når vi først skal spise det, er det fordelaktig at baksten gjør godt. Surdeigsbakst er magisk på mange måter. Det gjør kornet lettere å fordøye, næringsstoffene lettere å ta opp, også blir baksten mindre stivelsesrik og dermed mer blodsukkervennlig. Det er altså mange fordeler rent ernæringsmessig foruten at det smaker himmelsk godt!

Nå har jeg drevet med denne surdeigsbakingen i over 8 år og dannet meg noen erfaringer. Ikke bare har baking gått fra å være et styr til noe jeg elsker. Men magen min (les: tarmen) har aldri hatt det bedre. Jeg setter så pris på baksten jeg spiser, nyter og er så glad for å slippe magevondt etter inntak. Denne bakegleden vil jeg så gjerne dele videre!

Pandemien har ikke bare hatt negativ påvirkning, den har også “dratt med seg” mye bra. Jeg har for eksempel fått muligheten til å ha surdeigsworkshop online. Noe så genialt! Jeg hadde workshop forrige mandag, og har planer om å ha ny workshop 17/3. Bare fordi forespørselen er stor og jeg er giret på å lære videre. Så, vil du lage nydelig surdeigsbakst til påsken? Bli med på workshopen til onsdag. Les mer her!

Surdeigsmagi på onsdag altså. Som jeg gleder meg!