Kokosmelet er helt finmalt som vanlig hvetemel, og fungerer derfor svært godt som en erstatter. Det er bare noen forhondsregler man bør vite om før man starter opp med bakingen!

1. Kokosmel har et høyt fiberinnhold, noe som gjør at melet holder svært godt på fuktighet. Det betyr at når man skal erstatte kokosmelet med hvetemelet må man bruke helt ned til 30% mindre.

2. Nån man baker er det lett for at deigen/røren blir klumpete og tykk (siden melet holder så godt på fuktigheten). Om det skjer, tilsetter du mer fløte, kokosmelk eller olje. Vannet vil ikke fungere så bra. Hvis røren da blir for tynn, så unngå å tilsette mer mel. Det er mye bedre at røren er tynn onn tykk. Under steking vil væsken absorberes og du får en deilig konsistens på bakverket ditt.

3. Kokosmel er glutenfritt. Uten gluten er det lett for at bakverket blir tørt og faller lett ifra hverandre. Tilsett derfor et ekstra egg til den opprinnelige oppskriften itillegg til en spiseskje fiberhusk.

4. Steketiden er lavere når du baker med kokostmel! Følg med. Regelen sier at når du baker med hvete steker du kanskje i 30-40min, mens kokosmelet trenger bare 18-20min.

5. Kokosmel er liiiitt søtere enn hvtemelet, så man trenger mindre sukker/sukrin i oppskriften.

Kokosmelet kan bestilles her. Siden melet er så fiberrikt er det svært drøyt i bruk! Man trenger ikke mye mel for å lage for eksempel noen gode muffins. Jeg har laget disse muffinsene flere ganger, og de er sååå gode! Laget de til bursdagen min, da gikk de ned på høykant!