Visste du at om du skal prioritere én farge i kostholdet ditt så er det den grønne fargen du bør velge? Det er nemlig slik at de ulike vitaminene og mineralene har alliert seg med ulike farger. Det er her uttrykket “spis regnbuen hver dag” kommer inn. Kroppen (og ikke minst tarmbakteriene våre) har det best om vi tilfører en fin variasjon mellom gul, orange, grønn, rød, lilla osv i løpet av dagen. Da får vi flust av gode næringsstoffer, masse variasjon og ikke minst vil det bli lettere å få i seg de anbefalte fem om dagen. Vi har faktisk en stor vei å gå når det gjelder grønnsaksinntaket. Bare 25% av oss får i seg de anbefalte fem om dagen. I gjennomsnitt får vi i oss 150g pr dag, så vi har enda 100g igjen for å komme i mål. Her er det klart at noen drar snittet betraktelig ned, mens jeg tror at dere som allerede er inne å leser denne bloggen drar snittet opp 😉 Høyt inntak av grønnsaker viser i alle studier at er gull for helsen din. Det er derfor viktig å lure inn fargerike grønnsaker der man kan.

Nå vet du altså alt regnbuens farger er viktig fordi de ulike vitaminene og mineralene har alliert seg med de ulike fargene, men skal du altså prioritere én farge så velg grønn. Jo grønnere jo bedre. Brokkoli, spirer, spinat, sukkererter, grønnkål, avokado, rosenkål osv. Det er nemlig i den grønne fargen de aller fleste vitaminene og mineralene har funnet seg til rette! Så ingen regel uten unntak og i dette tilfellet er grønnfargen unntaket!

En grønn smoothie, grønne pannekaker eller en salat med mye grønt er altså en fin ting å flette inn i kostholdet ditt.Min kjappe digge lunsj. Ruccola, avokado og sukkererter bidrar med flust av gode byggesteiner. Eggene gir godt med protein og fett, sammen blir dette et supernæringsrikt måltid. Fest i kroppen og fest i tarmen! Til å bli glad av!