ITALIA-TIPS! TOSCANA, RAPALLO OG BILTUREN

PÄ bucketlisten min har jeg hatt Toscana og Portofino lenge. PÄ vÄrparten i fjor fant vi drÞmmehuset i Toscana med et veldig fint vennepar og siden da har vi hatt nedtelling. NÄ sitter jeg her full av inntrykk og takknemlighet etter endt ferie og to uker pÄ farten. For en drÞm av en ferie!

Jeg har delt smÄ drypp av ferien vÄr pÄ instagram, og innboksen min har vÊrt full av spÞrsmÄl. Derfor kommer det nÄ et lite (eller noksÄ langt) reiseinnlegg til dere. Kanskje sanker du noen tips til din neste ferie?

TOSCANA
AltsÄ, Toscana er en drÞm for oss matelskere. RÄvarene er helt fantastiske med lokale skatter pÄ hvert gatehjÞrne. AtmosfÊren er avslappet, her lover jeg du finner hvilepulsen.

Biltur Fredrikstad - Toscana
I Toscana bĂžr du ha bil for Ă„ kunne farte litt rundt. Du kan fly til Pisa og leie bil der, eller gjĂžre som oss: kjĂžre ned! Bilferie gjennom Europa er en opplevelse i seg selv, og anbefales varmt. Vi var spent pĂ„ to ting fĂžr vi dro: 1. El-bil gjennom Europa, 2. Hvordan takler to aktive gutter sĂ„pass lang tid sittende i bil. Begge deler gikk som en drĂžm. El-bil i Europa var null problem (i alle fall ikke med Tesla, vi fulgte bare Elon Musk sine anbefalinger 😉) og langkjĂžring med barna var ingen problem.

Fredrikstad - Toscana valgte vi bruke 2,5 dager pÄ (2 overnattinger). FÞrste etappe: Larvik - Hirtshals. Frokost pÄ fergen og sitteplasser hele turen var nydelig start pÄ ferien! Fra Hirtshals duret vi avgÄrde og fÞrste overnatting tok vi i Hannover (Tyskland). Vi hadde ikke bestilt hotell pÄ forhÄnd, og tok dette pÄ sparket. MÄlet vÄrt var Hannover for Ä slippe morgenkÞ i Hamburg.

Etappe to: Hannover - San Bernardino i Sveits. Jeg elsker Sveits og har drÞmt om Ä ta familien med opp i fjellene i Sveits. Vi hadde sett oss ut hotellet Bellevue i San Bernadinio som drÞmmemÄl og rakk jaggu dit ogsÄ med god margin. Vi kom sent pÄ kvelden, sov godt og spiste nydelig frokost i fjellheimen (digg kaffe og gode glutenfrie alternativer). Vi tok oss tid i den lille fjellbyen fÞr vi suste nedover fjellene (FOR en utsikt og opplevelse Ä kjÞre der!) mot Italia og Toscana.

Feriehus i Toscana
Vi leide et fantastisk hus gjennom Primatoscana. De har en rekke nydelige feriehus med god standard. Huset vi leide, Casa Galega lÄ helt for seg selv, hadde stort basseng, deilig kjÞkken og ikke minst vedfyrt pizzaovn. Helt magisk! Stedet rundt var nydelig med 15 min til matbutikker i Cecina og 5-6 minutter til fine Guardistallo.

Det fine med eget hus er kokkelering av den maten du vil, nÄr du vil. Vi fant nydelige matskatter og kokkelerte ulike pastaretter, gnocchi, salater med magisk gode tomater, oliven og burrata (nam!). Vi fikk levert surdeigsbrÞd hver morgen etter bestilling og laget ulike toaster med olivenolje, tomater, basilikum og mer burrata. For ikke Ä snakke om pizza i pizzaovnen. Helt magisk!

📍Guardistallo og Volterra
To sÞte byer som er verdt et besÞk. Guardistallo er liten og sjarmerende, vi spiste middag pÄ et Osteria med fantastisk utsikt hvor jeg fikk servert den beste vinen og den beste risottoen (med trÞffel) jeg noen gang har smakt. I Volterra spiste vi is (mannen var lykkelig over glutenfri iskjeks) og fikk den nydeligste utsikten over Toscana.

📍RAPALLO, PORTOFINO OG SAN FRUTTUOSO
AltsÄ, disse stedene er enda vakrere i virkeligheten enn pÄ bildene! Etter en uke i Toscana suste vi videre til Rapallo. Et par timer kjÞretur i bilen og fine Rapallo dukket opp. Vi hadde booket oss inn pÄ et lite, koselig hotell midt i byen, badet pÄ bystranden der og spiste digg pizza ved strandpromenaden. Pizzeriaen Nettuno hadde glutenfri pizza til stor jubel fra mannen!

Dagen etterpÄ tok vi bÄtur til Portofino og San Fruttuoso. BÄtbilettene kjÞpte vi samme dag og bÄten gikk hver time. Da bÄten svingte inn i Portofino fikk jeg frysninger. Jeg mÄtte klype meg selv litt i armen og bare nyte. For et sted! Enda bedre ble det en halvtime etterpÄ nÄr bÄten ankom San Fruttuoso. Wow altsÄ. Vannet var en drÞm i snorkle i for barna. Jeg anbefaler ta med egen mat da spisestedene der er fÄ og dyre. Vi hadde med oss en del frukt, og kjeks, samt drikke. Ta tidlig bÄt etter frokost, spis litt enkel mat der, og ta heller en sen lunsj tilbake i Rapallo igjen.

📍Italia - Frankrike
Siste feriestopp pĂ„ veien vĂ„r var opp gjennom fjellene i nord-Italia, gjennom vest Europas hĂžyeste fjell Mont Blanc og til den lille franske byen ved GenevesjĂžen, Thonon-les-Bains. Byen ligger i en stor bakke, og restaurantene ligger pĂ„ rekke og rad nede ved sjĂžen. Ved restaurantene finner du Funiculaire de Thonon-les-Bains, en liten “flĂžybane” som tar deg oppover til der hotellene ligger igjen. SÅ koselig!

Fra Thonon duret vi hjemover igjen. Tok et stopp i den lille Tyske byen Göttingen, hotellet Beckmann var nydelig og hadde deilig frokost med utsikt. Virkelig en liten perle ikke langt fra motorveien.

TIPS!
1. KjÞleboks i bilen. Denne reddet oss pÄ de lange kjÞreturene opp og ned. Vi hadde med oss frukt, oppskÄrede grÞnnsaker, ferdig skivet ost, pesto, avokado, peanÞttsmÞr, syltetÞy til barn, potetlomper, knekkebrÞd, hjemmelaget snop og havrekjeks. I tillegg til engangsbestikk og tallerkner.

2. Glutenfri tips: Mannen i huset har cÞliaki, og av erfaring fra tidligere Italiaturer hadde vi med en del ned. Vi pakket med smÄ og store wraps, og de kom jaggu godt med! Wraps med grÞnnsaker, pesto og ost er enkelt Ä spise pÄ farten. Enkelte ganger fant vi ingen glutenfri lÞsninger pÄ farten og da kom wrapsene svÊrt godt med. Vi hadde ogsÄ med glutenfri rundstykker og noen salte kjeks som nÞdproviant. I utgangspunktet er dette produkter jeg verken anbefaler eller vi bruker, men noen ganger er slike lÞsninger bedre enn mye annet. Rundstykkene ble derimot med hjem igjen fordi utvalget i butikk i Italia var overraskende bra.

Italiaferie anbefales virkelig. For en fin tur!

En liten filmsnutt fra ferien her❀

Forrige

INGEFÆRSHOT - BESTE STARTEN PÅ DAGEN!