Hei sveis og riktig god mandag og ukestart.
Vet du, spørsmålet over er et av de spørsmålene jeg får aller flest ganger. Dette med kosthold og barn er et tema som engasjerer de aller fleste av oss kvinner mellom 20 og 40 år. Og det er nemlig denne målgruppen som er størst av de jeg treffer på min vei. Selv er jeg småbarnsmor og veldig engasjert i hva som er et bra kosthold eller ei. Likevel har jeg lært meg at den gyllende middelvei fungere best og at det ikke er lurt å verken være fanatisk eller for streng. Likevel er det noen ting jeg IKKE gir barna mine. Det kan godt være jeg stemples som fanatisk der, men jeg skal prøve å forklare meg godt 🙂

BRUS
Selv drikker jeg ikke brus og har aldri forstått greia med å skulle drikke det i tide og utide. Nordmenn ligger i toppsiktet når det gjelder brusdrikking, og veldig mange av oss drikker brus daglig. Mange drikker brus til lunsjen, har brusen fremme ved middagsbordet hvor store og små drikker, mange har alltid brus stående i bilen, i vesken eller på jobbpulten. Mange drikker faktisk brus som tørstedrikk. Ofte møter jeg klienter på veiledning som er brusavhengig om som grynter på nesen når jeg nevner vann. Mange liker faktisk ikke vann. Små barn legger til seg drikkevaner som at brus er fint når en er tørst. “Jeg må ha smak på vannet” sier de ofte. Så de foreslår ofte at vi møtes på midten og lurer på om saft er greit. Hva tror dere, er saft mye bedre enn brus? Spør du meg er svaret nei. De aller fleste drikker nemlig sukkerfri brus, og lurer da på om sukkerfri saft er bedre. Begge deler inneholder mye kunstig søtning og lurer på sett og vis hjernen og resten av kroppen. Jeg stemmer for vann, gjerne med mynte, isbiter, lime eller annet godt. Eller farris (kullsyreholdig vann). Som mye annet krever en forandring viljestyrke og har en overgang. De første gangene kan en kanskje savne smak på vannet, men vipps smakte vannet nydelig som tørstedrikk likevel. Så brus får ikke mine små. De får heller farris, og noen ganger klinker vi til med farris + juice! Det er stas det!

INDUSTRIBAKTE KJEKS
Kjeks kan være uheldig for mange. Nettopp fordi det er noe vi ofte spiser mellom måltider og som i grunn ikke har noen hensikt annet enn å gi energi. Det er dessuten ingenting å hente av næring i ferdigkjeksen du finner på butikken. På lik linje med mye annet ferdigmat, kan også kjeks inneholde herdet fett som ikke er bra for oss. Det har skjedd noen endringer i industrien de siste årene, så fler og fler fjerner det skadelige transfettet. Men mange kjekspakker er fortsatt basert på palmeolje som er uheldig for oss. Når det gjelder barna har jeg bevist styrt unna og takket nei. Likevel ser jeg ingen hensikt å være crazy ernæringsmamma, så når fristelsen byr seg i settinger jeg ikke kan styre det spiser de. Heldigvis minimalt og flaks for meg elsker de hjemmelaget kjeks og setter det som et førstevalg fremfor ferdigkjeksen.
HER er forresten oppskriften på verdens beste havrekjeks om du allerede ikke har testet den 😉

INDUSTRIBAKT BRØD
Jeg føler dette med brød har blitt en liten hjertesak for meg. Nettopp fordi vi nordmenn spiser så utrolig mye korn og brødbakst. Jeg tenker at når vi skal spise brød til 2-3 kanskje 4 måltider om dagen, MÅ brødet være av god kvalitet. Industribakte brød er ofte proppet fulle med ekstra gluten, bakt med mye salt, mye gjær og hvetemel. Det er ingen hemlighet at jeg unngår kjøpebrødet. Jeg baker brød hver eneste uke og sender gledelig med gutta mine brød i barnehagen. Vi baker rundstykker i helgene, vi baker hjemmelaget pizza og alt annet, men de får bakst av GOD kvalitet kroppen blir glad av. Her er det igjen vanskelig å unngå helt, så i sosiale settinger spiser de “vanlig” brød, men det hører til sjeldenheten. Dessuten har de fått erfare mange ganger at magen blåser seg opp og avføringen ikke er som den pleier. Det er jo fint de merker selv, så heldigvis er det veldig glad i hjemmebakst.
HER er favorittoppskriften på brød.

Mange hadde kanskje forventet at sukker også sto som et punkt her. Men som de fleste vet, er det helt umulig å skåne barn for sukker. Det er heller viktig å redusere og begrense, noe jeg er veldig opptatt av.
Les dette blogginnlegget med en aldri så liten utblåsning når det gjelder sukker og barn.

Det finnes så mange andre nydelige erstatninger som kan lages og kjøpes (her er noen kjøpefavoritter). Gjengen min elsker hjemmelaget snop som Snickers, sunnere brownie, eller gelefigurer.

Denne bloggposten bør forresten leses om du føler deg avhengig av sukkeret eller bare lurer på hvordan kroppen din håndterer sukkeret du spiser.